Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Honkala, P. 2016. KENEN KOULU? Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 66 sivua.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten alakoulukokemuksia kautta aikojen. Tarkemmin tutkimuksessa huomioidaan koulussa esiintyvää henkilökohtaisesti koettua sisäistä turvallisuutta ja turvattomuutta, sekä henkilökohtaisesti koettua ulkoista turvallisuutta ja turvattomuutta. Tässä tutkimuksessa esiintyvät turvallisuus ja turvattomuus muodostetaan tutkielmassa käsitteiksi reflektoiden Paulo Freiren ajattelua ja Abraham Maslow’n sekä Edward Decin ja Richard Ryanin motivaatioteorioita.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Suomessa alakoulua käynyttä, eri ikäistä henkilöä. Tutkimusote ja tutkimuksen taustafilosofia on fenomenologis-hermeneuttinen.
Tuloksista ilmenee, että kaikkein motivoivin kokemus on kokemus sisäisestä turvallisuudesta. Tätä esiintyi tuloksissa jonkin verran. Myös muilta nelikentän osa-alueilta saatujen tulosten perusteella voidaan nähdä, että suomalainen koulu koetaan sitä monista heikentävistä tekijöistä huolimatta myös ulkoisesti turvalliseksi. Voidaan tehdä pohdinnallinen johtopäätös, että suomalaisella koululla on edelleen kaikki mahdollisuudet luoda osaltaan parempaa tulevaisuutta.
Avainsanat: koettu turvallisuus, koettu turvattomuus, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote, pedagogiikka
...
Alternative title
Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
... ja hän oli Shane : ihmiskuvan tarkastelua kirjailija Jukka Parkkisen teoksessa Rahunen Ruotsista
Alppi, Annukka; Bertin, Tuula (1996) -
Alppilukiolaisen tarvitsema psykososiaalinen tuki erityispedagogisesta näkökulmasta
Ollikainen, Ronja (2023)Tässä pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää nuorten alppiurheilijoiden psykososiaalisia tuen tarpeita lukio-opintojen ja urheilun välisellä kaksoisuralla. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin psykososiaalisen tuen ... -
Reflektiivisen ajattelun tasot sekä yhteys seikkailukasvatukselliseen toimintaan
Partanen, Reea (2021)Tämän pro-gradu tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millä reflektiivisen ajattelun tasolla seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistuneet, iältään 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, toimivat. Lisäksi tarkasteltiin miten ... -
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...