Show simple item record

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.advisorValli, Raine
dc.contributor.authorHonkala, Petra
dc.date.accessioned2016-02-26T16:28:14Z
dc.date.available2016-02-26T16:28:14Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1523286
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48951
dc.description.abstractHonkala, P. 2016. KENEN KOULU? Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 66 sivua. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten alakoulukokemuksia kautta aikojen. Tarkemmin tutkimuksessa huomioidaan koulussa esiintyvää henkilökohtaisesti koettua sisäistä turvallisuutta ja turvattomuutta, sekä henkilökohtaisesti koettua ulkoista turvallisuutta ja turvattomuutta. Tässä tutkimuksessa esiintyvät turvallisuus ja turvattomuus muodostetaan tutkielmassa käsitteiksi reflektoiden Paulo Freiren ajattelua ja Abraham Maslow’n sekä Edward Decin ja Richard Ryanin motivaatioteorioita. Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Suomessa alakoulua käynyttä, eri ikäistä henkilöä. Tutkimusote ja tutkimuksen taustafilosofia on fenomenologis-hermeneuttinen. Tuloksista ilmenee, että kaikkein motivoivin kokemus on kokemus sisäisestä turvallisuudesta. Tätä esiintyi tuloksissa jonkin verran. Myös muilta nelikentän osa-alueilta saatujen tulosten perusteella voidaan nähdä, että suomalainen koulu koetaan sitä monista heikentävistä tekijöistä huolimatta myös ulkoisesti turvalliseksi. Voidaan tehdä pohdinnallinen johtopäätös, että suomalaisella koululla on edelleen kaikki mahdollisuudet luoda osaltaan parempaa tulevaisuutta. Avainsanat: koettu turvallisuus, koettu turvattomuus, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote, pedagogiikkafi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkoettu turvallisuus
dc.subject.otherkoettu turvattomuus
dc.subject.otherfenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.titleKenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
dc.title.alternativeKoulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201602261713
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2016-02-26T16:28:15Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoturvallisuus
dc.subject.ysoturvattomuus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysokokemukset
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record