University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa

Icon
754.7Kb

Authors
Honkala, Petra
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Honkala, P. 2016. KENEN KOULU? Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 66 sivua. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten alakoulukokemuksia kautta aikojen. Tarkemmin tutkimuksessa huomioidaan koulussa esiintyvää henkilökohtaisesti koettua sisäistä turvallisuutta ja turvattomuutta, sekä henkilökohtaisesti koettua ulkoista turvallisuutta ja turvattomuutta. Tässä tutkimuksessa esiintyvät turvallisuus ja turvattomuus muodostetaan tutkielmassa käsitteiksi reflektoiden Paulo Freiren ajattelua ja Abraham Maslow’n sekä Edward Decin ja Richard Ryanin motivaatioteorioita. Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Suomessa alakoulua käynyttä, eri ikäistä henkilöä. Tutkimusote ja tutkimuksen taustafilosofia on fenomenologis-hermeneuttinen. Tuloksista ilmenee, että kaikkein motivoivin kokemus on kokemus sisäisestä turvallisuudesta. Tätä esiintyi tuloksissa jonkin verran. Myös muilta nelikentän osa-alueilta saatujen tulosten perusteella voidaan nähdä, että suomalainen koulu koetaan sitä monista heikentävistä tekijöistä huolimatta myös ulkoisesti turvalliseksi. Voidaan tehdä pohdinnallinen johtopäätös, että suomalaisella koululla on edelleen kaikki mahdollisuudet luoda osaltaan parempaa tulevaisuutta. Avainsanat: koettu turvallisuus, koettu turvattomuus, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote, pedagogiikka ...
Alternative title
Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
Keywords
koettu turvallisuus koettu turvattomuus fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote pedagogiikka motivaatio koulu turvallisuus turvattomuus kokemukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602261713

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ... ja hän oli Shane : ihmiskuvan tarkastelua kirjailija Jukka Parkkisen teoksessa Rahunen Ruotsista 

    Alppi, Annukka; Bertin, Tuula (1996)
  • Reflektiivisen ajattelun tasot sekä yhteys seikkailukasvatukselliseen toimintaan 

    Partanen, Reea (2021)
    Tämän pro-gradu tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millä reflektiivisen ajattelun tasolla seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistuneet, iältään 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, toimivat. Lisäksi tarkasteltiin miten ...
  • Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla 

    Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ...
  • Arviointi- ja kuntoutusyksiköiden asiakkaiden kokemuksia kotiutumistilanteesta 

    Rosenström, Mia (2013)
    Sairaalahoidosta voi olla ikääntyneelle henkilölle monenlaisia seurauksia. Näitä ovat esimerkiksi sosiaalisen tuen ja kognition heikkeneminen. Akuutin sairauden vuoksi sairaalahoidossa olleet vanhuspotilaat hyötyvät ...
  • ”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana 

    Ekonen, Emma (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre