Hyljeksityt lapset : mitkä tekijät ennustavat lapsen hyljeksityksi joutumista ja miten se vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioon
Authors
Date
2014Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä pro -gradu tutkimuksessa tarkasteltiin hyljeksityksi joutuvia lapsia. Hyljeksittyjen ryhmään otettiin mukaan hyljeksityt ja huomiotta jätetyt lapset. Pyrkimyksenä oli selvittää, löytyykö aineistosta pitkäaikaisesti hyljeksittyjen lasten ryhmä, mitkä lapseen ja perheeseen liittyvät tekijät ennustavat hyljeksityksi joutumista ja miten hyljeksityksi joutuminen vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioon. Tämä tutkimus on osa Alkuportaat –pitkittäistutkimusta, jossa oli mukana noin 2348 lasta ja noin 1964 vanhempaa. Lasten sosiaalisesta statuksesta saatiin tietoa nimeämismenetelmään perustuvan toveriarvioinnin avulla. Sosiaalista kompetenssia arvioivat esikouluopettajat MASK –menetelmällä. Lasten koulumenestystä mitattiin yksinkertaistella aritmeettisella testillä ja lasten teknistä lukutaitoa mitattiin ala-asteen lukutestin TL2-osatestillä. Lasten motivaatiosta saatiin tietoa tehtävien välttämiseen liittyneestä kyselystä, jonka vanhemmat, tässä tapauksessa äiti, täytti 4.lk keväällä. Vanhempien koulutustaustasta, kasvatustyyleistä, äidin masennuksesta ja stressistä saatiin tietoa kyselylomakkeilla. Tulosten analyysiin käytettiin IBM SPSS Statistics 21-ohjelmistoa ja menetelminä käytettiin ristiintaulukointia, logistista regressioanalyysia ja toistomittausten varianssianalyysia. Tutkimustulokset osoittivat, että lasten joukosta pystyttiin määrittelemään pitkäaikaisesti (2. luokasta 4. luokkaan) hyljeksittyjen lapsien joukko (n=237). Vanhempien koulutustausta, äidin stressi, masennus ja alhainen kasvatuksen myönteisyys ennustivat lapsen joutumista hyljeksityiksi. Lapsiin liittyvistä tekijöistä yhteistyökyky ja empatia toimivat ehkäisevinä tekijöinä hyljeksityksi joutumiselle, kun taas impulsiivisuus ja häiritsevyys ennustivat lapsen kuulumista kyseiseen ryhmään. Hyljeksittyjen ryhmässä matematiikan ja teknisen lukutaidon kehitys 1. luokalta 4. luokalle oli tilastollisesti erittäin merkitsevästi heikompaa kuin verrokkien ryhmässä. Lasten motivaatio pysyi verrokeilla samana 1. luokalta 4. luokalle, mutta parani suuntaa antavasti hyljeksityillä. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että sekä vanhempien koulutustausta ja äidin hyvinvointi vaikuttavat siihen, joutuuko lapsi hyljeksityksi. Lapsen sosiaalinen kompetenssi vaikutti myös siihen kuuluiko lapsi hyljeksittyjen ryhmään, erityisesti yhteistyötaidot näyttävät toimivan ehkäisevänä tekijänä. Hyljeksityksi joutuminen vaikutti myös lapsen matematiikan ja lukutaidon kehitykseen, motivaatioon sillä ei juuri ollut vaikutusta. Tämän tiedon perusteella voidaan ajatella, että sekä lasten, että vanhempien tukitoimet ovat avain asemassa ehkäisemässä lasta joutumasta hyljeksityksi.
...
Alternative title
Mitkä tekijät ennustavat lapsen hyljeksityksi joutumista ja miten se vaikuttaa lapsen koulumenestykseen ja motivaatioonKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Hartikka, Reetta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ... -
Liikunnan yhteys koulumenestykseen
Heikkilä, Miisa (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Viime vuosina suomalaisten lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt sekä koulumenestys ... -
Lapsen sosiaalisen kompetenssin yhteys sosiaaliseen statukseen ja vanhemmuustyyleihin
Järvinen, Heini (2013)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisen kompetensiin yhteyttä lasten sosiaaliseen statukseen, lasten kohtaamiin vanhemmuustyyleihin sekä vanhemmuustyylien moderoivaa vaikutusta sosiaalisen kompetenssin ja sosiaalisen ... -
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmien yhteys osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa
Pesola, Taru (2015)Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ovatko aktiivisuuden ja tarkkaavuuden pulmat yhteydessä oppilaan osaamisen tasoon ja motivaatioon koulun alussa. Lisäksi haluttiin selvittää ennustavatko ensimmäisellä ... -
Lasten sosiometrinen status ja koulutaitojen kehitys kahden ensimmäisen kouluvuoden aikana
Hamburg, Nina (2003)