Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
Tutkimus käsittelee asiakasymmärryksen rakentumista innovaatioprosessin alkupäässä
palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisen prosessin
avulla asiakasymmärrystä voidaan kehittää innovaatioprosessin alkupäässä. Tarkastelun
kohteena on ollut asiakkaan osallistuminen ja rooli palveluiden kehityksessä innovaatioprosessin
alkupäässä. Tutkimuksessa on selvitetty konkreettisia keinoja asiakastiedon
keräämiseen ja kuinka ymmärrys sitä kautta asiakkaista rakentuu.
Tutkimuksen kohteena oli terveydenhuoltoalalla toimiva uusi yritys ja tutkimus toteutettiin
yhdessä yrityksen kanssa käyttäen konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen
aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen neljää osakasta ja yhtä ulkopuolista
konsulttia. Haastattelumuotona oli avoin haastattelu ja aineisto analysoitiin
sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten perusteella asiakkaat eivät osallistu suoraan palvelujen kehitykseen, joka
viittaa siihen, että yritys kehittää palveluitaan suljetussa tilassa. Yritys on siirtymässä
kohti ehdollisesti avointa tilaa, josta selkeänä osoituksena on asiakkaiden sekundaarinen
rooli. Yrityksessä tiedostetaan asiakkaan mukanaolon merkitys innovaation menestymiselle,
mutta keskittyminen eri teknologioiden tuottaman tiedon integraatioon ei mahdollista
asiakkaiden osallistamista nykyisellään.
Palveluiden kehittämisessä käytetään organisaation sisäisiä ja ulkoisia asiantuntijoita,
jotka samaistuvat asiakkaiden rooliin ja tuovat oman substanssiosaamisensa yrityksen
käyttöön. Tutkimuksessa on tunnistettu keräysmenetelmä, johon aiempi kirjallisuus
ei ole tiettävästi ottanut kantaa. Asiakastiedon keräämiseen käytettävä kilometriryhmä
-menetelmä on innovatiivinen tapa lisätä ymmärrystä asiakkaista.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimivaa prosessiehdotusta on koeteltu ja parannettu
empirian avulla ja tulosten perusteella tutkimuksessa on muodostettu uusi malli asiakasymmärryksen
rakentumisesta innovaatioprosessin alkupäässä. Mallin tarkoituksena
on selventää asiakasymmärryksen rakentumiseen kuuluvia vaiheita ja niiden sisältöä.
Mallin avulla yrittäjän on helpompi ymmärtää ja hallita asiakasymmärryksen rakentumisprosessia.
Tulokset osoittavat myös akateemisesti, kuinka vaikea, monivaiheinen
ja heikosti ymmärretty prosessi asiakasymmärryksen rakentaminen on.
...
The topic of this research is how to build customer understanding at the Front End of
innovation process from the service development viewpoint and the research question
is: What kind of process is used to develop customer understanding at Front End of innovation
process. Subject of review has been customer participation and role at Front
End of innovation process and service development with customers. In addition research
has examined concrete ways of collecting customer information and how understanding
of customers is built through this.
The research was conducted with start-up company working in the healthcare sector
and the research was implemented with constructive research method. Empirical
data was collected by interviewing the subject company’s four shareholders and one an
external consultant. Open ended interview was used and the data was analysed by using
content analysis.
Based on results customers are not directly involved into the Front End of innovation
process of service development, which refers that the company is developing services
in closed space. The company is moving towards the conditionally open space
which is a clear indication of customer’s secondary role. At this stage of service development
company’s internal and external experts identify themselves to the role of customer.
Reflecting the results with the previous research, we have identified a collection
method that previous literature has not known to have addressed. The kilometre group
method which is used for collecting customer information is an innovative way to work
and increase the understanding of customer. Research framework for an effective process
model has been tested and improved through empirical. As a result the research has
established a new model of building the customer understanding at Front End of innovation
process. The purpose of the model is to clarify the different stages and their content
when building customer understanding.
The model suggests an easier way for an entrepreneur to understand and control
customer understanding constructive process. The results show academically how multi-step
and poorly understood the process of building customer understanding is.
...
Muu nimeke
Kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakasarvon muodostuminen digitaalisessa transformaatiossa : asiakkaiden kokemuksia palveluiden digitalisoinnista
Schüler, Milka (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa syvennytään yritysten toteuttamaan digitaalisen transformaatioon asiakkaan kokeman arvon muodostumisen näkökulmasta. Yhden yrityksen digitaalisen transformaation ulottuvuuden voidaan nähdä ... -
Muuttaako tekoäly osaamistarpeet?
Virolainen, Maarit (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto, 2019)Artificial intelligence will change the world of work and occupational profiles in the future. It will be combined with various forms of service production and industry. It may become vital even in unexpected jobs, like ... -
Arvon yhteisluonti ja -tuho SaaS palvelun kehittämisessä
Remes, Tuomas (2023)Investointi SaaS (Software-as-a-Service) pohjaisiin ratkaisuihin odotetaan kasvavan räjähdysmäisesti, joten arvon muodostumisen ymmärtämistä kyseisessä kontekstissa oli tärkeää tutkia. Tutkielmassa käsiteltiin arvon ... -
Avoimen toimintakulttuurin palveluiden itsearviointityökalu
Rantasaari, Jukka; Ala-Mantila, Minna; Hilska-Keinänen, Katja; Jauhiainen, Ilmari; Juppo, Virpi; Kiviluoto, Johanna; Koivula, Hanna; Kärki, Jussi; Laakso, Kati; Lehtivuori, Heli; Niemi, Laura; Nokkala, Tiina; Nordling, Josefine; Olsbo, Pekka; Puuska, Hanna-Mari; Päällysaho, Seliina; Pölönen, Janne; Pylvänäinen, Elina; Salminen, Nina-Mari; Vuorinen, Marjut; Ylönen, Irene (Tieteellisten seurain valtuuskunta, 2022)Toimintakulttuurin avoimen linjauksen tueksi on kehitetty palveluiden itsearviointityökalu, joka huomioi kaikkien aiempien avoimen tieteen kansallisten linjausten suositukset. Työkalun tarkoituksena on auttaa tutkimusorg ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.