Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
Abstract
Tutkimus käsittelee asiakasymmärryksen rakentumista innovaatioprosessin alkupäässä
palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisen prosessin
avulla asiakasymmärrystä voidaan kehittää innovaatioprosessin alkupäässä. Tarkastelun
kohteena on ollut asiakkaan osallistuminen ja rooli palveluiden kehityksessä innovaatioprosessin
alkupäässä. Tutkimuksessa on selvitetty konkreettisia keinoja asiakastiedon
keräämiseen ja kuinka ymmärrys sitä kautta asiakkaista rakentuu.
Tutkimuksen kohteena oli terveydenhuoltoalalla toimiva uusi yritys ja tutkimus toteutettiin
yhdessä yrityksen kanssa käyttäen konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen
aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen neljää osakasta ja yhtä ulkopuolista
konsulttia. Haastattelumuotona oli avoin haastattelu ja aineisto analysoitiin
sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten perusteella asiakkaat eivät osallistu suoraan palvelujen kehitykseen, joka
viittaa siihen, että yritys kehittää palveluitaan suljetussa tilassa. Yritys on siirtymässä
kohti ehdollisesti avointa tilaa, josta selkeänä osoituksena on asiakkaiden sekundaarinen
rooli. Yrityksessä tiedostetaan asiakkaan mukanaolon merkitys innovaation menestymiselle,
mutta keskittyminen eri teknologioiden tuottaman tiedon integraatioon ei mahdollista
asiakkaiden osallistamista nykyisellään.
Palveluiden kehittämisessä käytetään organisaation sisäisiä ja ulkoisia asiantuntijoita,
jotka samaistuvat asiakkaiden rooliin ja tuovat oman substanssiosaamisensa yrityksen
käyttöön. Tutkimuksessa on tunnistettu keräysmenetelmä, johon aiempi kirjallisuus
ei ole tiettävästi ottanut kantaa. Asiakastiedon keräämiseen käytettävä kilometriryhmä
-menetelmä on innovatiivinen tapa lisätä ymmärrystä asiakkaista.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimivaa prosessiehdotusta on koeteltu ja parannettu
empirian avulla ja tulosten perusteella tutkimuksessa on muodostettu uusi malli asiakasymmärryksen
rakentumisesta innovaatioprosessin alkupäässä. Mallin tarkoituksena
on selventää asiakasymmärryksen rakentumiseen kuuluvia vaiheita ja niiden sisältöä.
Mallin avulla yrittäjän on helpompi ymmärtää ja hallita asiakasymmärryksen rakentumisprosessia.
Tulokset osoittavat myös akateemisesti, kuinka vaikea, monivaiheinen
ja heikosti ymmärretty prosessi asiakasymmärryksen rakentaminen on.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602151575Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish