University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Internetmainosten tungettelevuuteen vaikuttavat tekijät ja tungettelevuuden seuraukset : tapaus YouTube

Thumbnail
View/Open
455.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laakkonen, Vesa
Date
2016
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Internetmainokset koetaan pääsääntöisesti tungettelevina, koska ne keskeyttä-vät tai häiritsevät meneillään olevaa internetin selailua. Mainosten tungettele-vuudesta seuraa yleensä ärtymyksen tunteita ja mainoksia aletaan vältellä. In-ternetmainonnan muodoista erityisesti videomainonta on yleistynyt viime vuo-sina ja tästä syystä videomainosten tungettelevuuteen tulisi kiinnittää huomiota. Tunnistamalla internetmainosten tungettelevuuteen vaikuttavat tekijät, pystytään toteuttamaan vähemmän tungettelevia mainoksia. Tässä tutkielmassa keskitytään ensisijaisesti YouTuben TrueView pre-roll -mainosten tungettelevuuteen vaikuttaviin tekijöihin ja tungettelevuuden seu-rauksiin. Tutkielmassa tarkastellaan myös banneri- ja pop-up -mainosten tun-gettelevuutta, minkä avulla pyritään antamaan laajempi kuva internetmainos-ten tungettelevuuden ilmiöstä. Tutkielma on suoritettu kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksessa käydään yksityiskohtaisesti läpi eri tungettelevuuteen vaikuttavia elementtejä ja niiden luokkia. Tutkielman keskeisin tulos oli, että tungettelevuuden ilmiö on monimutkainen ja siihen vaikuttavat monet tekijät. Tärkeä havainto oli myös, että tungettelevuudella voi olla useita eri seurauksia. ...
 
Internet advertisements are considered mainly intrusive because they interrupt or disrupt the current browsing activity. Usually the consequences of ad intru-siveness are feelings of irritation and ad avoidance. One of the internet advertising formats that is especially becoming more common is video advertising which is why video ad intrusiveness should be minded. When recognizing the factors affecting ad intrusiveness it is possible to produce advertisements that are less intrusive. This thesis focuses primarily on the factors affecting YouTube’s TrueView pre-roll ad intrusiveness and the consequences of intrusiveness. Intrusiveness of banner and pop-up ads is also discussed in this thesis to create a bigger pic-ture of this phenomenon of internet ad intrusiveness. The research was execut-ed as a literature review. In this literature review the different elements of ad intrusiveness and their types are discussed in detail. The most important find-ing of this research was that the phenomenon of ad intrusiveness is very com-plex and it includes several affecting factors. Another important result was that ad intrusiveness can have many consequences. ...
 
Keywords
internetmainos tungettelevuus YouTube TrueView pre-roll banneri pop-up
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602051459

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Myötätuntouupuminen pakolaisten parissa tehtävässä sosiaalityössä : ilmiön seuraukset sekä sen kehittymiseen vaikuttavat työn vaatimukset ja voimavarat 

    Vainikainen, Roosa (2022)
    Maisterintutkielmassa tarkastellaan myötätuntouupumisen ilmiötä pakolaisten parissa tehtävässä sosiaalityössä. Tutkielmassa selvitetään myötätuntouupumisen seurauksia sekä sitä aiheuttavia työn vaatimuksia ja siltä suojaavia ...
  • Nuorten rahat ja yhteiskunnallinen muutos : teini-ikäisten käyttörahat ja niihin vaikuttavat tekijät 1983-2013 

    Wilska, Terhi-Anna; Lintonen, Tomi (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2017)
    Nuorten käyttörahojen määrä seurasi taloudellisia suhdanteita aina 1990-luvun lamavuosiin asti. Tämän jälkeen nuorten pysyvästi laskenut työllisyysaste on vähentä- nyt erityisesti 16–18-vuotiaiden käyttörahan määrää. ...
  • Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet 

    Reuna, Nelli (2020)
    Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ...
  • Keeping it real : authenticity and relatability in the videos of two YouTube animators 

    Partanen, Liisa (2020)
    Mahdollisimman autenttisen ja samaistuttavan kuvan luominen itsestä on yksi keinoista, joilla sosiaalisen median sisällöntuottajat voivat lisätä houkuttelevuuttaan kuluttajien silmissä. Sisällöntuottaja saa positiivisemman ...
  • Language shaming practices on Youtube : ideologies of English in Vietnam 

    Nguyen, Hoa Dieu (2019)
    As English has gradually become the global language, users of this lingua franca find themselves constantly challenged and intimidated by a new wave of linguistic attack online known as “language shaming practices on ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre