Asiakkaiden sitoutuminen brändiin : tekijät ja seuraukset matkailualalla
Matkailu on kasvanut maailmanlaajuisesti erittäin tärkeäksi ja kilpailluksi alaksi. Tämän vuoksi matkakohteille on tullut yhä tärkeämmäksi saada uskollisia asiakkaita. Viimeaikaisissa tutkimuksissa uskollisuuden tekijänä on nähty asiakkaiden sitoutuminen brändiin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin asiakkaan sitoutumisen vaikutusta uskollisuuteen, sekä sitoutumisen tekijöitä matkailualan kontekstissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin kolmen tekijän vaikutusta asiakkaan sitoutumiseen brändiä kohtaan: koettu arvo, suhteen laatu ja samankaltaisuus. Tutkimus suoritettiin venäläisillä matkailijoilla, jotka matkustavat Suomeen. Aineisto (N=129) kerättiin venäjänkielisten matkailuyhteisöjen sosiaalisen median sivuilta verkkokyselynä. Aineiston analyysi suoritettiin SPSS-ohjelmassa pääkomponenttianalyysin ja regressioanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien näkemystä siitä, että asiakkaan sitoutuminen brändiin vaikuttaa positiivisesti asiakkaan uskollisuuteen. Tämän tutkimuksen perusteella erityisesti affektiivinen ja kognitiivinen sitoutuminen vaikuttivat uskollisuuden muodostumiseen. Tutkimuksen perusteella sitoutumisen tekijöitä ovat välillisesti asiakkaan kokema arvo, ja suoraan suhteen laatu ja samankaltaisuus. Tutkimuksessa testattiin myös taustatekijöiden vaikutusta sitoutumiseen ja tulosten mukaan Suomessa käyntien lukumäärä vaikuttaa merkitsevästi venäläisten turistien sitoutumiseen. Kaikista eniten sitoutuneita olivat Suomessa 2-4 kertaa käyneet, mikä vahvistaisi olettamusta, että sitoutumiseen ei riitä pelkkä behavioraalinen sitoutuminen, vaan se vaatii affektiivisen ja kognitiivisen sitoutumisen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring Post-COVID-19 Branding Strategies of African Destinations
Ukpabi, Dandison; Quarshie, Benjamin; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)The lifting of COVID-19 restrictions has led to the opening of many tourism destinations, with many destination marketing organizations (DMOs) adopting different strategies to attract tourists. This study explores the ... -
Sosiaalisen median käytön yhteys urheilukuluttajien brändi-käsityksiin
Hokkanen, Ville (2015)Sosiaalisen median suosio on jatkanut huimaa kasvuaan ja siihen liittyvät työkalut ovat löytäneet tiensä myös markkinoinnin pelikentälle. Sosiaalista mediaa hyväksikäyttämällä organisaatiot pääsevät lähemmäksi omia ... -
The complex nature of brand relationships : interpersonal or parasocial love?
Jakonen, Nina (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota syvällisempää ymmärrystä kuluttajien ja heidän lempibrändiensä välisten suhteiden luonteesta. Syvempi ymmärrys auttaa organisaatioita rakentamaan ja kehittämään omia brändejä, ... -
Brändin persoonallisuuden rooli samaistumisessa ja uskollisuudessa autobrändiä kohtaan
Jylhä-Ollila, Heidi (2017)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia brändin persoonallisuuden roolia samaistumisessa ja uskollisuudessa. Tutkimuksen kohteena oli automerkki Audi, koska oli mielenkiintoista tutkia brändin persoonallisuutta autoalan ... -
Yhteisöllisyys uskollisuuden huipentumana : yhteisöllisyyden käsite teleoperaattorialalla
Karasvirta, Saara (2010)Teleoperaattorialalla kilpailu asiakkaista on kovaa. Ala on dynaaminen ja muuttuu suurella nopeudella jatkuvasti. Prospektien houkuttelu asiakkaiksi ja uusien asiakkuuksien solmiminen on huomattavasti kalliimpaa yrityksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.