Matkaviestinnän yleistymiseen liittyvät tekijät ja yleistymisen seuraukset Euroopan Unionissa

Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on mallintaa matkaviestinnän yleistymistä Euroopan Unionissa. Matkaviestinnän yleistymiseen ja omaksumisajankohtaan vaikuttavat useat tekijät, joita voidaan tarkastella innovaation diffuusioteorioiden avulla. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus, johon on koottu yhteen innovaatioiden diffuusiota käsittelevää kirjallisuutta sekä matkaviestinnän yleistymistä käsitteleviä tutkimuksia. Essee rajoittuu käsittelemään ensimmäisen ja toisen sukupolven muodostamaa matkaviestinnän diffuusiota, eikä siinä oteta kantaa matkapuhelinstandardien teknisiin ominaisuuksiin. Matkaviestinnän nopea yleistyminen alkoi 1990-luvun alussa, kun digitaaliset järjestelmät korvasivat vanhan analogisen tekniikan. EU:ssa tämä tarkoitti siirtymistä GSM: ään. Vuoden 1995 lopussa GSM oli käytössä kaikissa EU-maissa. Tässä esseessä tarkastellaan yleistymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä matkaviestinnän yleistymisen merkitystä Euroopan unionissa. 
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2005
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-200903131123Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In Copyright
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.

Share