dc.contributor.advisor | Háhn, Judit | |
dc.contributor.author | Niemelä, Miia | |
dc.date.accessioned | 2016-01-28T13:00:05Z | |
dc.date.available | 2016-01-28T13:00:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48505 | |
dc.description.abstract | Oppimaan oppiminen on ajankohtainen aihe ja tärkeä osa oppimisprosessia. Esimerkiksi on tärkeää, että oppilas tietää miten oppii parhaiten ja reflektoi oppimistaan. On tutkittu, että oppimaan oppimisen avulla oppiminen on tehokkaampaa ja sillä on myös vaikutusta opettajan työhön. Siksi erityisesti tulevien opettajien tulisi perehtyä oppimaan oppimisen käsitteeseen tulevina oppimisen asiantuntijoina.
Tässä tutkimuksessa selvitin, mikä on oppimaan oppimisen asema suomalaisen yliopiston englannin kielen opinnoissa aineenopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Kysyin, miten oppilaat ymmärsivät oppimaan oppimisen käsitteen, miten opiskelijat tunsivat itsensä oppijoina ja mitä strategioita he käyttivät opinnoissaan. Lisäksi selvitin, miten oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa, mitä he ajattelisivat erillisestä oppimaan oppimisen kurssista ja oliko oppimaan oppiminen heidän mielestään tärkeää heidän oman oppimisensa tai tulevan opettajantyönsä kannalta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lokakuun 2015 aikana. Haastattelin yhteensä kuutta toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa.
Tutkimustuloksina sain selville, että kaikki opiskelijat tunnistivat termin. Osa vastaajista koki tuntevansa itsensä oppijana ja löytäneensä itselle sopivat oppimismenetelmät. Lisäksi, oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa pääasiassa epäsuorasti. Esimerkiksi moni opiskelija kertoi suunnittelevansa opintojaan, mutta aihetta käsiteltiin harvoin luennoilla suoraan. Oppimaan oppiminen ei ollut systemaattisesti integroitu opintoihin eikä se ollut oppimisen suora tavoite. Osan mielestä erillinen kurssi oppimaan oppimisesta olisi hyödyllinen. Kaikki vastaajat kuitenkin totesivat oppimaan oppimisen olevan hyvin tärkeää sekä oman oppimisensa että tulevan opettajan työnsä kannalta. Johtopäätöksenä voisi sanoa, että oppimaan oppiminen tulisi systemaattisesti integroida yliopisto-opintoihin. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | learning to learn | |
dc.subject.other | university studies | |
dc.subject.other | teacher education | |
dc.title | Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201601281309 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2016-01-28T13:00:06Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |