Teacher trainees' perceptions of English accents and pronunciation
Englannin kielen levitessä ympäri maailmaa on muodostunut lukemattomia erilaisia tapoja lausua ja puhua sitä. Englanninkielisissä maissa puhuttujen natiiviaksenttien lisäksi myös monilla ei-natiiveilla puhujilla on oma tunnistettava aksenttinsa joka muotoutuu kun oman äidinkielen lausumistapaa sovelletaan englannin puhumiseen.
Parhaimmillaan tuloksena on kiinnostava ja eksoottinen puhetapa, mutta pahimmillaan liian vahva aksentti voi haitata ymmärretyksi tulemista. Lausumisen opettamisen taakka lankeaa usein kieltenopettajan harteille, jonka tulee varmistaa, että hänen oppilaansa oppivat puhumaan ymmärrettävästi ja selkeästi.
Tämän tutkielman tarkoituksena on valottaa englannin aineenopettajaopiskelijoiden asenteita eri englannin kielen aksentteja kohtaan sekä heidän ajatuksiaan omasta aksentistaan ja sen muotoutumisesta. Lisäksi tarkastellaan englanninopettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä lausumisen opetuksesta osana englannin opetusta. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenen englanninopettajaopiskelijan haastatteluista. Haastattelu valittiin tutkimusmenetelmäksi, jotta saataisiin syvällisiä, henkilökohtaisia vastauksia ja opiskelijoiden itsensä esiintuomia näkökulmia aiheeseen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englanninopettajaopiskelijoilla oli erittäin positiivinen asenne eri aksentteja kohtaan. Brittiaksentti ja amerikkalainen aksentti olivat aksentit, joihin opiskelijat kokivat oman lausumisensa eniten pohjautuvan. Opiskelijoiden aksentit olivat pääosin kehittyneet median tai koulun vaikutuksesta. He kokivat, ettei lausumiseen ollut heidän kouluaikaan kiinnitetty kylliksi huomiota eikä eri englannin varianteista ollut tarpeeksi esimerkkejä tai materiaalia opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Finnish teacher trainees’ thoughts and perceptions of teaching and learning EFL pronunciation
Ruotsalainen, Janne (2022)Ääntämisen opettaminen on tehtävä, jonka useimmat englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kohtaavat jossakin vaiheessa uraansa. Vaikka ääntäminen nähdään tärkeänä asiana kielenoppimisessa, monet opettajat voivat ... -
English teacher trainees’ perceptions of co-teaching
Matikainen, Susanna (2016)Samanaikaisopetus (co-teaching) on erittäin ajankohtainen ilmiö tämänhetkisessä koulujärjestelmässä, koska kouluun kaivataan yhä parempia keinoja inklusiivisen kasvatuksen edistämiseksi. Samanaikaisopetusta on tutkittu ... -
/tu pi:/ or not /tu pi:/ : teachers’ attitudes and approaches to teaching English pronunciation in Finnish upper secondary schools
Rossi, Eelis (2019)Viimevuosien aikana englannin ääntämisen opetus on Suomessa noussut tärkeäksi osaksi kielen oppimista uuden lukion opetussuunnitelman johdosta. Koska dialogisuutta on uudessa opetussuunnitelmassa painotettu, on ääntämisen ... -
Japanese attitudes towards their English pronunciation
Loisa, Janne (2014)Vaikka englantia puhutaankin nykyään enimmäkseen vieraana kielenä, on äidinkielenä puhuttu englanti yhä standardi kielen opetuksessa. Monelle englannin oppijalle se on myös ainoa oikea tapa puhua englantia. Tämä on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.