University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees

Thumbnail
View/Open
229.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Niemelä, Miia
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Oppimaan oppiminen on ajankohtainen aihe ja tärkeä osa oppimisprosessia. Esimerkiksi on tärkeää, että oppilas tietää miten oppii parhaiten ja reflektoi oppimistaan. On tutkittu, että oppimaan oppimisen avulla oppiminen on tehokkaampaa ja sillä on myös vaikutusta opettajan työhön. Siksi erityisesti tulevien opettajien tulisi perehtyä oppimaan oppimisen käsitteeseen tulevina oppimisen asiantuntijoina. Tässä tutkimuksessa selvitin, mikä on oppimaan oppimisen asema suomalaisen yliopiston englannin kielen opinnoissa aineenopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Kysyin, miten oppilaat ymmärsivät oppimaan oppimisen käsitteen, miten opiskelijat tunsivat itsensä oppijoina ja mitä strategioita he käyttivät opinnoissaan. Lisäksi selvitin, miten oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa, mitä he ajattelisivat erillisestä oppimaan oppimisen kurssista ja oliko oppimaan oppiminen heidän mielestään tärkeää heidän oman oppimisensa tai tulevan opettajantyönsä kannalta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lokakuun 2015 aikana. Haastattelin yhteensä kuutta toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa. Tutkimustuloksina sain selville, että kaikki opiskelijat tunnistivat termin. Osa vastaajista koki tuntevansa itsensä oppijana ja löytäneensä itselle sopivat oppimismenetelmät. Lisäksi, oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa pääasiassa epäsuorasti. Esimerkiksi moni opiskelija kertoi suunnittelevansa opintojaan, mutta aihetta käsiteltiin harvoin luennoilla suoraan. Oppimaan oppiminen ei ollut systemaattisesti integroitu opintoihin eikä se ollut oppimisen suora tavoite. Osan mielestä erillinen kurssi oppimaan oppimisesta olisi hyödyllinen. Kaikki vastaajat kuitenkin totesivat oppimaan oppimisen olevan hyvin tärkeää sekä oman oppimisensa että tulevan opettajan työnsä kannalta. Johtopäätöksenä voisi sanoa, että oppimaan oppiminen tulisi systemaattisesti integroida yliopisto-opintoihin. ...
Keywords
learning to learn university studies teacher education
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601281309

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities 

    Viitanen, Sami (2014)
    Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ...
  • Teacher trainees' perceptions of English accents and pronunciation 

    Mäki-Penttilä, Jonne (2015)
    Englannin kielen levitessä ympäri maailmaa on muodostunut lukemattomia erilaisia tapoja lausua ja puhua sitä. Englanninkielisissä maissa puhuttujen natiiviaksenttien lisäksi myös monilla ei-natiiveilla puhujilla on oma ...
  • Taloni huojuu vielä pahasti : metaphorical expressions used by university students about themselves as learners of English and about their teachers 

    Turunen, Paula (2003)
  • English teachers as constructed in the language learning autobiographies written by university students : a discursive study 

    Keski-Heiska, Anna-Mari (2009)
  • Teacher Educators’ Professional Identity in English-Medium Instruction at a Finnish University 

    Pappa, Sotiria; Moate, Josephine (University of Ljubljana, 2021)
    Although different forms of English-medium instruction (EMI) are being recognised, the different ways in which EMI can impact the pedagogical activities and expertise of higher education educators have received less ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre