Learning to learn in the university studies of English language teacher trainees
Oppimaan oppiminen on ajankohtainen aihe ja tärkeä osa oppimisprosessia. Esimerkiksi on tärkeää, että oppilas tietää miten oppii parhaiten ja reflektoi oppimistaan. On tutkittu, että oppimaan oppimisen avulla oppiminen on tehokkaampaa ja sillä on myös vaikutusta opettajan työhön. Siksi erityisesti tulevien opettajien tulisi perehtyä oppimaan oppimisen käsitteeseen tulevina oppimisen asiantuntijoina.
Tässä tutkimuksessa selvitin, mikä on oppimaan oppimisen asema suomalaisen yliopiston englannin kielen opinnoissa aineenopettajaopiskelijoiden keskuudessa. Kysyin, miten oppilaat ymmärsivät oppimaan oppimisen käsitteen, miten opiskelijat tunsivat itsensä oppijoina ja mitä strategioita he käyttivät opinnoissaan. Lisäksi selvitin, miten oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa, mitä he ajattelisivat erillisestä oppimaan oppimisen kurssista ja oliko oppimaan oppiminen heidän mielestään tärkeää heidän oman oppimisensa tai tulevan opettajantyönsä kannalta. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina lokakuun 2015 aikana. Haastattelin yhteensä kuutta toisen ja kolmannen vuoden opiskelijaa.
Tutkimustuloksina sain selville, että kaikki opiskelijat tunnistivat termin. Osa vastaajista koki tuntevansa itsensä oppijana ja löytäneensä itselle sopivat oppimismenetelmät. Lisäksi, oppimaan oppiminen oli läsnä yliopisto-opinnoissa pääasiassa epäsuorasti. Esimerkiksi moni opiskelija kertoi suunnittelevansa opintojaan, mutta aihetta käsiteltiin harvoin luennoilla suoraan. Oppimaan oppiminen ei ollut systemaattisesti integroitu opintoihin eikä se ollut oppimisen suora tavoite. Osan mielestä erillinen kurssi oppimaan oppimisesta olisi hyödyllinen. Kaikki vastaajat kuitenkin totesivat oppimaan oppimisen olevan hyvin tärkeää sekä oman oppimisensa että tulevan opettajan työnsä kannalta. Johtopäätöksenä voisi sanoa, että oppimaan oppiminen tulisi systemaattisesti integroida yliopisto-opintoihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities
Viitanen, Sami (2014)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ... -
Teacher trainees' perceptions of English accents and pronunciation
Mäki-Penttilä, Jonne (2015)Englannin kielen levitessä ympäri maailmaa on muodostunut lukemattomia erilaisia tapoja lausua ja puhua sitä. Englanninkielisissä maissa puhuttujen natiiviaksenttien lisäksi myös monilla ei-natiiveilla puhujilla on oma ... -
Teacher Educators’ Professional Identity in English-Medium Instruction at a Finnish University
Pappa, Sotiria; Moate, Josephine (University of Ljubljana, 2021)Although different forms of English-medium instruction (EMI) are being recognised, the different ways in which EMI can impact the pedagogical activities and expertise of higher education educators have received less ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.