Ainekohtaisen kielen käyttö ja oppimisen mahdollisuudet CLIL-tuntien tehtäväpohjaisissa tilanteissa
Nikula, T. (2015). Ainekohtaisen kielen käyttö ja oppimisen mahdollisuudet CLIL-tuntien tehtäväpohjaisissa tilanteissa. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 8, 15-33. http://ojs.tsv.fi/index.php/afinla/article/view/53770
Published in
AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksiaAuthors
Date
2015Discipline
Soveltava kielitiedeCopyright
© Tekijät © AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
This article is concerned with subject-specific language in the context of CLIL education. More
specifically, the focus lies in exploring hands-on tasks in CLIL physics and chemistry lessons as
sites for using and learning subject-specific language. Following Lorenzo (2007), attention is
paid to the role of subject-specific language in both pre-task phases, during the tasks, and in
post-task phases. The findings indicate that while teachers’ strategies differ somewhat, the pretask
and post-phases provide learners more exposure to subject-specific language than the task
performance itself where language use is highly context-dependent. Throughout the phases,
there is also some evidence of teachers subtly directing learners from everyday expressions
toward subject-specific language but this happens without explicit orientation to language. This
points towards the need to raise teachers’ awareness of the subject-specific nature of language
and its role in meaning construction.
Publisher
Suomen Soveltavan Kielitieteen Yhdistys AFinLA ryISSN Search the Publication Forum
1798-7822
Original source
http://ojs.tsv.fi/index.php/afinla/article/view/53770Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25455489
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Akateemisten s2-puhujien kielenkäyttötilanteet ja kielen oppimisen mahdollisuudet työharjoittelussa
Haikala, Raisa (2015)Tässä maisterintutkielmassa tutkin akateemisten maahanmuuttajien työharjoittelussa kohtaamia kielenkäyttötilanteita ja -funktioita, kielellisten resurssien riittävyyttä näissä tilanteissa ja kielen oppimisen mahdollisuuksia ... -
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa : historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna
Yrjänä, Marko (2018)Yrjänä, Marko. 2018. Oppimisen laatu vieraskielisessä opetuksessa - Historian opintojakso SOLO-taksonomian avulla tarkasteltuna. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 96 sivua ... -
Kielenoppimisen kysymyksiä
Sajavaara, Kari; Piirainen-Marsh, Arja (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 1999) -
Näkökulmia vieraskieliseen perusopetukseen : koulun kehittämishankkeesta koulun toimintakulttuuriksi
Rasinen, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2006)Jyväskyläläinen Kortepohjan koulu aloitti vieraskielisen opetuksen pienimuotoisena opetuskokeiluna vuonna 1991. Vuosien saatossa hanke on laajentunut koskettamaan kaikkia koulun oppilaita. Opetuksen toteuttaminen ja opiskelu ...