University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters

Thumbnail
View/Open
4.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laine, Veera
Date
2016
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Psykologi Herman Witkin aloitti vuonna 1948 kognitiivista ajattelutapaa tutkivan suuntauksen, jossa ihmiset jaettiin kahteen ryhmään: kenttäriippuvaisiin ja kenttäriippumattomiin. Kenttäriippumattomuutta ja -riippuvaisuutta on tutkittu aina 2010 luvulle saakka. Kansainvälisiä tutkimustuloksia löytyy aiheeseen liittyen runsaastikin, mutta Suomessa aihetta ei ole juurikaan tutkittu soveltavan kielitieteen näkökulmasta. Tutkimukset kenttäriippuvaisuudesta ja -riippumattomuudesta antavat viitteitä siihen, että tällä kognitiivisen ajattelun mallilla saattaa olla suurikin vaikutus oppilaiden oppimismenestykseen. Kenttäriippumattomat oppilaat ovat aiempien tutkimusten mukaan itsenäisempiä, havaitsevat ja löytävät ratkaisuja ongelmiin joustavasti ja oppivat parhaiten itsenäisesti. Kenttäriippuvaiset oppilaat taas oppivat parhaiten ryhmässä keskustellen muiden kanssa, hyötyvät opettajan ohjauksesta enemmän ja suoriutuvat vaivattomammin loogisesta ja rakenteeltaan selkeästä tehtävänannosta. Tutkimuksessani halusin tutkia miten tämä ilmiö näyttäytyy suomalaisen alakoulun viidennen luokan englannin kielen oppimistuloksissa. Tutkimuksessani tein alustavaa selvitystä siitä korreloiko kognitiivinen ajattelutapa (kenttäriippuvuus, -riippumattomuus) oppilaiden englannin kielen koemenestyksen kanssa ja kuinka koko oppilaspopulaatiota voidaan ohjeistaa, jotta mahdolliset oppimisen esteet poistuisivat ja jotta oppilaat pääsisivät hyödyntämään koko oppimispotentiaaliaan. Toteutin tutkimukseni neliosaisena kyselynä, joka koostui kahdenlaisista hahmottamistehtävistä, joiden avulla kohdensin oppilaat joko kenttäriippumattomiksi tai -riippuvaisiksi, sekä kahdesta kyselyosiosta. Kyselyosioissa pyrin selvittämään ilmeneekö oppilaissa kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisiä käyttäytymismalleja. Tutkimustulokset antavat viitteitä siihen, että kenttäriippuvuus korreloi englannin kielen oppimismenestyksen kanssa, mutta oppilaiden vastaukset kysymyksiin koskien kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisiä käyttäytymismalleja olivat vahvasti tulkinnanvaraisia. Tulokset antoivat kuitenkin viitteitä siihen, että kenttäriippuvaiset oppilaat implementoivat mieluusti opiskelumetodeja, joissa heillä on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä ja riittävästi aikaa oppimiseen, kun taas kenttäriippuvaiset oppijat näyttäytyivät joustavampina oppijoina ympäristönsä suhteen. Tutkimustulokset eivät olleet lopullisia, mutta aiheella on mahdollisesti suuri merkitys opetuskäytänteisiin – oppituntien suunnittelusta koetilanteiden suunnitteluun. Näin ollen on suositeltavaa, että voimakkaammin kontrolloitua ja standardoitua jatkotutkimusta aiheesta tehtäisiin myös tulevaisuudessa. ...
Keywords
Field Independence - Dependence Field Dependence Cognitive Style Language Learning Language Aptitude Good Language Learner kenttäriippuvuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601221247

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4198]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learner’s beliefs : a case study of adult immigrants independently learning Finnish as a second language 

    Siren, Maricris (2021)
    Learners’ beliefs about second language acquisition (SLA) are described as learners’ personal theories about language learning and language in general. Previous studies reported that beliefs can be productive or unproductive ...
  • Applying video games in language learning and teaching : the learner perspective: a case study 

    Eskelinen, Satu (2012)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää oppijoiden näkemyksiä videopelien nykyisistä ja mahdollisista käyttötavoista kieltenopetuksessa ottaen huomioon koehenkilöiden koulutus- ja pelaajataustan. Pelitutkimusta ei ole vielä ...
  • Developing a metatheoretical framework for second language development : a cultural-historical theory and dynamic systems theory perspective 

    Karimi-Aghdam-Ordaklou, Saeed (University of Jyväskylä, 2017)
    The main aim of this article-based dissertation is to construct and articulate a dialectical metatheoretical architecture for the study of second language development termed Purposive-Historical Systems Theory (PHiST) ...
  • Second and foreign language fluency from a cognitive perspective : inefficiency and control of attention in lexical access 

    Olkkonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2017)
    The present dissertation focuses on the fluency of second and foreign language (L2). Second and foreign language use is often assessed by its fluency. However, the connections between language proficiency and fluency ...
  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre