A matter of perspective : the cognitive style Field Independence - dependence, and why it matters
Psykologi Herman Witkin aloitti vuonna 1948 kognitiivista ajattelutapaa tutkivan suuntauksen, jossa ihmiset jaettiin kahteen ryhmään: kenttäriippuvaisiin ja kenttäriippumattomiin. Kenttäriippumattomuutta ja -riippuvaisuutta on tutkittu aina 2010 luvulle saakka. Kansainvälisiä tutkimustuloksia löytyy aiheeseen liittyen runsaastikin, mutta Suomessa aihetta ei ole juurikaan tutkittu soveltavan kielitieteen näkökulmasta. Tutkimukset kenttäriippuvaisuudesta ja -riippumattomuudesta antavat viitteitä siihen, että tällä kognitiivisen ajattelun mallilla saattaa olla suurikin vaikutus oppilaiden oppimismenestykseen. Kenttäriippumattomat oppilaat ovat aiempien tutkimusten mukaan itsenäisempiä, havaitsevat ja löytävät ratkaisuja ongelmiin joustavasti ja oppivat parhaiten itsenäisesti. Kenttäriippuvaiset oppilaat taas oppivat parhaiten ryhmässä keskustellen muiden kanssa, hyötyvät opettajan ohjauksesta enemmän ja suoriutuvat vaivattomammin loogisesta ja rakenteeltaan selkeästä tehtävänannosta.
Tutkimuksessani halusin tutkia miten tämä ilmiö näyttäytyy suomalaisen alakoulun viidennen luokan englannin kielen oppimistuloksissa. Tutkimuksessani tein alustavaa selvitystä siitä korreloiko kognitiivinen ajattelutapa (kenttäriippuvuus, -riippumattomuus) oppilaiden englannin kielen koemenestyksen kanssa ja kuinka koko oppilaspopulaatiota voidaan ohjeistaa, jotta mahdolliset oppimisen esteet poistuisivat ja jotta oppilaat pääsisivät hyödyntämään koko oppimispotentiaaliaan. Toteutin tutkimukseni neliosaisena kyselynä, joka koostui kahdenlaisista hahmottamistehtävistä, joiden avulla kohdensin oppilaat joko kenttäriippumattomiksi tai -riippuvaisiksi, sekä kahdesta kyselyosiosta. Kyselyosioissa pyrin selvittämään ilmeneekö oppilaissa kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisiä käyttäytymismalleja.
Tutkimustulokset antavat viitteitä siihen, että kenttäriippuvuus korreloi englannin kielen oppimismenestyksen kanssa, mutta oppilaiden vastaukset kysymyksiin koskien kognitiivisille ajattelutavoille tyypillisiä käyttäytymismalleja olivat vahvasti tulkinnanvaraisia. Tulokset antoivat kuitenkin viitteitä siihen, että kenttäriippuvaiset oppilaat implementoivat mieluusti opiskelumetodeja, joissa heillä on mahdollisimman vähän häiriötekijöitä ja riittävästi aikaa oppimiseen, kun taas kenttäriippuvaiset oppijat näyttäytyivät joustavampina oppijoina ympäristönsä suhteen. Tutkimustulokset eivät olleet lopullisia, mutta aiheella on mahdollisesti suuri merkitys opetuskäytänteisiin – oppituntien suunnittelusta koetilanteiden suunnitteluun. Näin ollen on suositeltavaa, että voimakkaammin kontrolloitua ja standardoitua jatkotutkimusta aiheesta tehtäisiin myös tulevaisuudessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learner’s beliefs : a case study of adult immigrants independently learning Finnish as a second language
Siren, Maricris (2021)Learners’ beliefs about second language acquisition (SLA) are described as learners’ personal theories about language learning and language in general. Previous studies reported that beliefs can be productive or unproductive ... -
Applying video games in language learning and teaching : the learner perspective: a case study
Eskelinen, Satu (2012)Tutkielman tarkoituksena on selvittää oppijoiden näkemyksiä videopelien nykyisistä ja mahdollisista käyttötavoista kieltenopetuksessa ottaen huomioon koehenkilöiden koulutus- ja pelaajataustan. Pelitutkimusta ei ole vielä ... -
Video games in informal language learning : a learner perspective
Honkanen, Hanna (2024)Videopeliharrastukset ovat suuressa suosiossa kaikenikäisten kesken. Opetuksessa hyödynnetään usein opetuskäyttöön tehtyjä pelejä, kuten Kahoot!ia, mutta myös kaupallisia pelejä voidaan käyttää kielenoppimisen tukena. ... -
Second and foreign language fluency from a cognitive perspective : inefficiency and control of attention in lexical access
Olkkonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2017)The present dissertation focuses on the fluency of second and foreign language (L2). Second and foreign language use is often assessed by its fluency. However, the connections between language proficiency and fluency ... -
Developing a metatheoretical framework for second language development : a cultural-historical theory and dynamic systems theory perspective
Karimi-Aghdam-Ordaklou, Saeed (University of Jyväskylä, 2017)The main aim of this article-based dissertation is to construct and articulate a dialectical metatheoretical architecture for the study of second language development termed Purposive-Historical Systems Theory (PHiST) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.