Applying video games in language learning and teaching : the learner perspective: a case study
Tutkielman tarkoituksena on selvittää oppijoiden näkemyksiä videopelien nykyisistä ja mahdollisista käyttötavoista kieltenopetuksessa ottaen huomioon koehenkilöiden koulutus- ja pelaajataustan. Pelitutkimusta ei ole vielä tehty kauaa, joten ala on hajanainen, mutta tämä tutkimus pohjautuu tietokoneavusteisen oppimisen (CALL) ja videopeleihin perustuvan oppimisen (DGBL) tutkimukseen. CALL ei keskity erikseen pelien käyttöön tai käsittelee enemmän kieltenoppimiseen tehtyjä ohjelmia, kun taas peleihin perustuvassa opetuksessa kielet eivät ole erityisasemassa. Oppimistuloksia ja oppijakokemuksia pelien käytöstä on kerätty lähinnä esikoulu- ja peruskouluikäisiltä, joten lukiolaiskokeilu täydentää tutkimusten ikäjakaumaa. Tutkimusta varten koehenkilöt pelasivat viihteellistä, suurelta osin tekstipohjaista The Kingdom of Loathing -verkkoroolipeliä ja vastasivat tutkimuskysymyksiin kyselylomakkeen ja haastattelun pohjalta. Osallistujat kokivat oppineensa pelistä lähinnä sanastoa ja tekstinymmärrystä sekä pelaamiselle ominaisia tietoja ja taitoja. Tulokset tukivat pelien käyttöä perinteisemmän kieltenopetuksen tukena mutta eivät omana itsenäisenä opetusmuotonaan ainakaan testatun pelin osalta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4196]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training
Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ... -
On the rocky road of reading : effects of computer-assisted reading intervention for at-risk children
Saine, Nina L. (University of Jyväskylä, 2010) -
Show, Don't Tell : Visualising Finnish Word Formation in a Browser-Based Reading Assistant
Robertson, Frankie (LiU Electronic Press, 2020)This paper presents the NiinMikaOli?! reading assistant for Finnish. The focus is upon the simplified presentation and visualisation of a wide range of word-level linguistic phenomena of the Finnish language in a unified ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
Suitability of the computer-assisted reading intervention Ekapeli Maahanmuutaja for preschool students with autism spectrum disorders : single-subject experimental piloting study
Kucharová, Petra (2021)Individuals with autism spectrum disorders (ASD) show different aspects and severities of symptoms and comorbidities related to specific areas of learning. Children with ASD however have the potential to achieve full reading ...