University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Applying video games in language learning and teaching : the learner perspective: a case study

Thumbnail
View/Open
623.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eskelinen, Satu
Date
2012
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Tutkielman tarkoituksena on selvittää oppijoiden näkemyksiä videopelien nykyisistä ja mahdollisista käyttötavoista kieltenopetuksessa ottaen huomioon koehenkilöiden koulutus- ja pelaajataustan. Pelitutkimusta ei ole vielä tehty kauaa, joten ala on hajanainen, mutta tämä tutkimus pohjautuu tietokoneavusteisen oppimisen (CALL) ja videopeleihin perustuvan oppimisen (DGBL) tutkimukseen. CALL ei keskity erikseen pelien käyttöön tai käsittelee enemmän kieltenoppimiseen tehtyjä ohjelmia, kun taas peleihin perustuvassa opetuksessa kielet eivät ole erityisasemassa. Oppimistuloksia ja oppijakokemuksia pelien käytöstä on kerätty lähinnä esikoulu- ja peruskouluikäisiltä, joten lukiolaiskokeilu täydentää tutkimusten ikäjakaumaa. Tutkimusta varten koehenkilöt pelasivat viihteellistä, suurelta osin tekstipohjaista The Kingdom of Loathing -verkkoroolipeliä ja vastasivat tutkimuskysymyksiin kyselylomakkeen ja haastattelun pohjalta. Osallistujat kokivat oppineensa pelistä lähinnä sanastoa ja tekstinymmärrystä sekä pelaamiselle ominaisia tietoja ja taitoja. Tulokset tukivat pelien käyttöä perinteisemmän kieltenopetuksen tukena mutta eivät omana itsenäisenä opetusmuotonaan ainakaan testatun pelin osalta. ...
Keywords
Videopelit kielen oppiminen tietokoneavusteinen oppiminen tietokoneavusteinen opettaminen peleihin perustuva opetus video games language learning language teaching computer-assisted learning computer-assisted teaching digital game-based learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201208182168

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4196]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning to read for the first time as adult immigrants in Finland : Reviewing pertinent research of low-literate or non-literate learners’ literacy acquisition and computer-assisted literacy training 

    Malessa, Eva (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)
    Against the backdrop of increasing global humanitarian migration to highly literate countries and the resulting necessity and challenge to provide language and literacy education to non-literate or low-literate adult second ...
  • On the rocky road of reading : effects of computer-assisted reading intervention for at-risk children 

    Saine, Nina L. (University of Jyväskylä, 2010)
  • Show, Don't Tell : Visualising Finnish Word Formation in a Browser-Based Reading Assistant 

    Robertson, Frankie (LiU Electronic Press, 2020)
    This paper presents the NiinMikaOli?! reading assistant for Finnish. The focus is upon the simplified presentation and visualisation of a wide range of word-level linguistic phenomena of the Finnish language in a unified ...
  • The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives 

    Liu, Qirui (2019)
    This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...
  • Suitability of the computer-assisted reading intervention Ekapeli Maahanmuutaja for preschool students with autism spectrum disorders : single-subject experimental piloting study 

    Kucharová, Petra (2021)
    Individuals with autism spectrum disorders (ASD) show different aspects and severities of symptoms and comorbidities related to specific areas of learning. Children with ASD however have the potential to achieve full reading ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre