dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Törnroos, Anna | |
dc.date.accessioned | 2016-01-12T20:16:10Z | |
dc.date.available | 2016-01-12T20:16:10Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1507358 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48331 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa toimintaansa päivittäisissä tilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä, miten päiväkodin integroidussa ryhmässä voidaan tukea lapsen kehittyviä itsesäätelytaitoja. Päiväkoti tutkimusympäristönä on ajankohtainen, sillä hallitus suunnittelee mittavia säästötoimenpiteitä varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin päiväkodin integroidussa ryhmässä etnografisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto kerättiin havainnoinnin kautta tehdyistä havainnointimuistiinpanoista ja ryhmän varhaiserityisopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin etnografisella sisällönanalyysillä.
Tämä tutkimus osoitti, että varhaiserityisopettajan ammatillisuus ohjaa itsesäätelytaitojen harjoittelun ja tukemisen suunnittelua ja toteuttamista päiväkodissa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan ammatillisuudella tarkoitetaan aikuisen sensitiivistä läsnäoloa ryhmässä, toiminnan suunnittelua ja ohjausta, lapsen oman ajattelun ohjaamista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | etnografia | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | integroitu ryhmä | |
dc.subject.other | itsesäätelytaidot | |
dc.title | "Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä | |
dc.title.alternative | Lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201601121102 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2016-01-12T20:16:11Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | etnografia | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | itsesäätely | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |