Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKautto-Knape, Erja
dc.contributor.authorTörnroos, Anna
dc.date.accessioned2016-01-12T20:16:10Z
dc.date.available2016-01-12T20:16:10Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1507358
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48331
dc.description.abstractTämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa toimintaansa päivittäisissä tilanteissa. Tutkimuksen tarkoituksena on esitellä, miten päiväkodin integroidussa ryhmässä voidaan tukea lapsen kehittyviä itsesäätelytaitoja. Päiväkoti tutkimusympäristönä on ajankohtainen, sillä hallitus suunnittelee mittavia säästötoimenpiteitä varhaiskasvatukseen. Tutkimus toteutettiin päiväkodin integroidussa ryhmässä etnografisella tutkimusmenetelmällä. Empiirinen aineisto kerättiin havainnoinnin kautta tehdyistä havainnointimuistiinpanoista ja ryhmän varhaiserityisopettajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin etnografisella sisällönanalyysillä. Tämä tutkimus osoitti, että varhaiserityisopettajan ammatillisuus ohjaa itsesäätelytaitojen harjoittelun ja tukemisen suunnittelua ja toteuttamista päiväkodissa. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiserityisopettajan ammatillisuudella tarkoitetaan aikuisen sensitiivistä läsnäoloa ryhmässä, toiminnan suunnittelua ja ohjausta, lapsen oman ajattelun ohjaamista ja vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (65 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheretnografia
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.otherintegroitu ryhmä
dc.subject.otheritsesäätelytaidot  
dc.title"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
dc.title.alternativeLasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601121102
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-01-12T20:16:11Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoetnografia
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysoitsesäätely
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot