Striving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
Kielitaidon kehittymistä on tutkittu paljon, mutta korkeakouluissa tapahtuvaa kielellisestä kehitystä ei niinkään, varsinkaan Suomessa. Opiskelijat ovat muutaman pakollisen kielikurssin jälkeen oman motivaationsa varassa, jaksavatko he pitää yllä kielitaitoaan. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille, kuinka ensimmäisen vuoden historian opiskelijat näkevät oman kielitaitonsa ja sen kehittymisen joko parempaan tai huonompaan suuntaan vieraiden kielten kanssa heidän omasta mielestään. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin opiskelijoille heidän ensimmäisen vuotensa maaliskuussa. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa keskittyi heidän kielitaitonsa syntymiseen sekä kehitykseen ennen yliopistossa aloittamista, toinen osa heidän kielitaitonsa kehitykseen ensimmäisen vuotensa aikana ja kolmas heidän tulevaisuuden suunnitelmiinsa kieliä kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat eivät nähneet suuria eroja kielitaidoissaan, vaikka heillä olisi ollut opiskelujensa välissä välivuosia ja vaikka he eivät olleet pitäneet kielitaitoaan yllä aktiivisesti. Englannin kielitaito oli poikkeus, sillä sen nähtiin yleisesti kasvavan jo aikaisemmasta korkeasta tasostaan huolimatta. Opiskelijat pitivät kieliä, etenkin englantia, ja kielitaitoa tärkeänä yhä globalisoituvammassa maailmassa varsinkin tulevan työllistymisensä vuoksi. Sivuaineenaan historiaa lukevat näkivät kielet tärkeämpinä kuin he, jotka lukivat historiaa pääaineenaan. Molempien ryhmien motivaatio kieliä kohtaan oli kuitenkin erittäin tavoitekeskeistä. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että opiskelijoilla on mahollisesti hieman vääristynyt kuva omasta kielitaidostaan, sillä vähäinen harjoitus rapistaa jokaista kielitaidon osa-aluetta; kielitaito on jatkuvasti kehittyvä osa osaamista. Sen tärkeys on yhä kasvava kansainvälistyvässä maailmassa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing
Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014) -
English teachers as constructed in the language learning autobiographies written by university students : a discursive study
Keski-Heiska, Anna-Mari (2009) -
Chinese university students' beliefs about second language acquisition
Fu, Xitian (2015)Xitian, Fu. 2015. Beliefs about Second Language Acquisition from Chinese University Students. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. Beliefs about second language acquisition (SLA) ... -
Motivational strategies as perceived and implemented by future L2 teachers : a comparison of two groups of Finnish university students
Sillanpää, Jere (2012)Motivaatiotutkimus on vuosikymmeniä keskittynyt motivaatioon oppijan näkökulmasta luoden erilaisia motivaatioteorioita. Motivaatio on erittäin tärkeä tekijä vieraan kielen oppimistulosten selittäjänä, joten viime vuosikymmenellä ...