Show simple item record

dc.contributor.authorPajakoski, Tiina
dc.date.accessioned2016-01-08T13:24:45Z
dc.date.available2016-01-08T13:24:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48293
dc.description.abstractKielitaidon kehittymistä on tutkittu paljon, mutta korkeakouluissa tapahtuvaa kielellisestä kehitystä ei niinkään, varsinkaan Suomessa. Opiskelijat ovat muutaman pakollisen kielikurssin jälkeen oman motivaationsa varassa, jaksavatko he pitää yllä kielitaitoaan. Tutkimukseni tarkoituksena on tuoda esille, kuinka ensimmäisen vuoden historian opiskelijat näkevät oman kielitaitonsa ja sen kehittymisen joko parempaan tai huonompaan suuntaan vieraiden kielten kanssa heidän omasta mielestään. Tutkimusmateriaali kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin opiskelijoille heidän ensimmäisen vuotensa maaliskuussa. Kyselylomake oli jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa keskittyi heidän kielitaitonsa syntymiseen sekä kehitykseen ennen yliopistossa aloittamista, toinen osa heidän kielitaitonsa kehitykseen ensimmäisen vuotensa aikana ja kolmas heidän tulevaisuuden suunnitelmiinsa kieliä kohtaan. Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat eivät nähneet suuria eroja kielitaidoissaan, vaikka heillä olisi ollut opiskelujensa välissä välivuosia ja vaikka he eivät olleet pitäneet kielitaitoaan yllä aktiivisesti. Englannin kielitaito oli poikkeus, sillä sen nähtiin yleisesti kasvavan jo aikaisemmasta korkeasta tasostaan huolimatta. Opiskelijat pitivät kieliä, etenkin englantia, ja kielitaitoa tärkeänä yhä globalisoituvammassa maailmassa varsinkin tulevan työllistymisensä vuoksi. Sivuaineenaan historiaa lukevat näkivät kielet tärkeämpinä kuin he, jotka lukivat historiaa pääaineenaan. Molempien ryhmien motivaatio kieliä kohtaan oli kuitenkin erittäin tavoitekeskeistä. Tutkimuksesta voitiin päätellä, että opiskelijoilla on mahollisesti hieman vääristynyt kuva omasta kielitaidostaan, sillä vähäinen harjoitus rapistaa jokaista kielitaidon osa-aluetta; kielitaito on jatkuvasti kehittyvä osa osaamista. Sen tärkeys on yhä kasvava kansainvälistyvässä maailmassa.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersecond language acquisition
dc.subject.otherlanguage skill development
dc.subject.otheradult language learning
dc.subject.otherhigher education
dc.titleStriving to learn versus "I know all I need": the perceived foreign language skill development of first-year university history students
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201601081046
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2016-01-08T13:24:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record