Oppilaan käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet akateemisen minäkäsityksen suojatekijänä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden viidennellä luokalla mitattujen käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksiin kuuluvien kouluvahvuuksien sekä koulumenestyksen yhteyksiä oppilaiden kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen. Vahvuuksia tarkasteltiin suojatekijänä eli selvitettiin, suojaavatko oppilaan vahvuudet oppilaan akateemista minäkäsitystä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta. Tutkimusaineisto oli ISKE-tutkimushankkeesta, ja se kerättiin vuosina 2010–2012. Muuttujina tutkimuksessa olivat oppilaiden viidennellä luokalla mitatut kouluvahvuudet sekä itsearvioina (n=588) että vanhempien arvioina (n=328), viidennen luokan koulumenestys (n=529) sekä akateeminen minäkäsitys viidennellä (n=588) ja kuudennella (n=631) luokalla. Aineisto analysoitiin varianssi- ja kovarianssianalyysilla. Tulosten mukaan viidennen luokan kouluvahvuuksien yhteys kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen on todennäköisesti epäsuora viidennen luokan akateemisen minäkäsityksen kautta. Kouluvahvuudet eivät toimineet suojatekijänä oppilaan akateemiselle minäkäsitykselle. Tarvitaan enemmän tutkimustietoa käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien merkityksestä oppilaan minäkäsityksen kehittymisessä. Kuitenkin voidaan nähdä viitteitä siitä, että käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksia voidaan hyödyntää positiivisemman akateemisen minäkäsityksen tukemisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppimisessa
Kaivonurmi, Emilia (2016)Tutkimukseni aiheena on käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppilaan oppimisessa. Tavoitteena on tutkia kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien vaikutusta ... -
Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
Hiekkanen, Rosa (2016)Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ... -
Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Hartikka, Reetta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ... -
Alakoululaisten akateeminen minäkäsitys ja vahvuusryhmät käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuusominaisuuksista – hyvinvointinäkökulma
Simulainen, Linnea; Keränen, Julia (2022)Psykologian tutkimusalalle on tyypillistä keskittyä haasteisiin ja ongelmiin. Viime aikoina on todettu kasvava tarve huomioida nykyistä laajemmin myös yksilöiden myönteiset piirteet ja hyvinvointi. Tämän tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.