Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA)
Sointu, E., Lappalainen, K., Hotulainen, R., Kuorelahti, M., Närhi, V., Lambert, M. C., & Savolainen, H. (2018). Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA). e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 2018(2), 19-22. https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/e-erika_2_2018-s.pdf
Julkaistu sarjassa
e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointiaTekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2018.
Lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän arviointiin sekä arviointipohjaiseen näyttöön
perustuvaan tukemiseen tarvitaan tutkittuja ja Suomessa toimivaksi todettuja arviointivälineitä.
Tässä artikkelissa esitellään lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiin
tarkoitettua arviointiväline Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA), joka
eroaa perinteisestä ongelmakeskeisestä arvioinnista ilmaisemalla kaikki lasta ja nuorta koskevat väittämät myönteisesti. KTVA soveltuu niin peruskoulussa kuin toisella asteellakin käytettäväksi. Lokakuussa 2018 julkaistavan KTVA-kirja perustuu Suomessa vuosina 2007–2017 tehtyyn tutkimukseen.
Lisäksi lapsi tai nuori itse ja huoltajat voivat arvioida lapsen tai nuoren vahvuuksia tämän välineen
avulla.
Julkaisija
Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopistoISSN Hae Julkaisufoorumista
2243-0075Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/e-erika_2_2018-s.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28742090
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Alakouluikäisten käyttäytymisen ja tunteiden hallinnan yhteys minäpystyvyyteen
Pulliainen, Antero (2017)Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakouluikäisten 1) minäpystyvyyden yhteyttä 2) vahvuuteen ihmissuhteissa ja 3) vahvuuteen tunne-elämän hallinnassa. Tutkittavat olivat 3. ja 4. luokkalaisia. Lisäksi tarkasteltiin ... -
Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Hartikka, Reetta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ... -
Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteys laskusujuvuuden tukemisesta hyötymiseen 3.–4. luokan hitailla laskijoilla
Erkkilä, Kaisla (2023)Suomalaisten lasten heikon kouluviihtyvyyden seurauksena oppilaiden hyvinvointiin on alettu entistä enemmän kiinnittämään huomiota viimevuosina. Koulumaailmassa hyvinvointia voidaan lähestyä esimerkiksi taitojen ja vahvuuksien ... -
Oppilaan käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet akateemisen minäkäsityksen suojatekijänä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta
Koivisto, Veera (2019)Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden viidennellä luokalla mitattujen käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksiin kuuluvien kouluvahvuuksien sekä koulumenestyksen yhteyksiä oppilaiden kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen. ... -
Long-term reliability of the Finnish behavioral and emotional rating scale
Lambert, Matthew C.; Savolainen, Hannu; Sointu, Erkko T.; Lappalainen, Kristiina; Epstein, Michael H. (Vilnius University Press, 2015)In previous research, the Finnish version of the Behavioral and Emotional Rating Scale-2 has demonstrated adequate internal consistency, factor structure and convergent validity. The purpose of the present study was to ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.