Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA)
Abstract
Lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunne-elämän arviointiin sekä arviointipohjaiseen näyttöön
perustuvaan tukemiseen tarvitaan tutkittuja ja Suomessa toimivaksi todettuja arviointivälineitä.
Tässä artikkelissa esitellään lasten ja nuorten käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiin
tarkoitettua arviointiväline Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA), joka
eroaa perinteisestä ongelmakeskeisestä arvioinnista ilmaisemalla kaikki lasta ja nuorta koskevat väittämät myönteisesti. KTVA soveltuu niin peruskoulussa kuin toisella asteellakin käytettäväksi. Lokakuussa 2018 julkaistavan KTVA-kirja perustuu Suomessa vuosina 2007–2017 tehtyyn tutkimukseen.
Lisäksi lapsi tai nuori itse ja huoltajat voivat arvioida lapsen tai nuoren vahvuuksia tämän välineen
avulla.
Main Authors
Format
Articles
Magazine article
Published
2018
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto
Original source
https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/e-erika_2_2018-s.pdf
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201901081108Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
2243-0075
Language
Finnish
Published in
e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia
Citation
- Sointu, E., Lappalainen, K., Hotulainen, R., Kuorelahti, M., Närhi, V., Lambert, M. C., & Savolainen, H. (2018). Käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien arviointiväline (KTVA). e-Erika : Erityispedagogista tutkimusta ja koulutuksen arviointia, 2018(2), 19-22. https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/e-erika_2_2018-s.pdf
Copyright© Kirjoittajat & Koulutuksen arviointikeskus, Helsingin yliopisto, 2018.