University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppimisessa

Thumbnail
View/Open
592.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kaivonurmi, Emilia
Date
2016
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tutkimukseni aiheena on käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppilaan oppimisessa. Tavoitteena on tutkia kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien vaikutusta käytöshäiriöisen koulumenestykseen seitsemännellä luokalla. Tutkimuskysymyksiäni on kolme. Ensimmäinen tutkimuskysymys on, ennustavatko kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet sekä käyttäytymishäiriö seitsemännen luokan koulumenestystä. Toinen tutkimuskysymys on, suojaavatko käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet käytöshäiriöisen oppimista. Kolmas tutkimuskysymys on, mitkä asiat vaikuttavat seitsemännen luokan koulumenestykseen. Tutkimukseni tein hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysillä. Tutkimukseni tulokseksi sain ensimmäiseen tutkimuskysymykseen, että kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet eivät vaikuta seitsemännen luokan koulumenestykseen. Käytöshäiriöllä on negatiivinen vaikutus seitsemännen luokan koulumenestykseen eli mitä enemmän on käytöshäiriötä, sitä huonompi koulumenestys on seitsemännellä luokalla. Toisen tutkimuskysymyksen tulos riippuu käytöshäiriön vahvuudesta. Kuudennen luokan käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet eivät vaikuta niiden oppilaiden koulumenestykseen seitsemännellä luokalla, joilla on paljon käytöshäiriötä. Seitsemännen luokan koulumenestys paranee hieman käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien voimakkuuden mukaan niillä, joilla on keskiverroin käytöshäiriötä. Eli seitsemännen luokan koulumenestys on sitä parempi, mitä enemmän on käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksia. Vähän käytöshäiriöisillä seitsemännen luokan koulumenestys paranee merkittävästi sen mukaan, kuinka paljon heillä on käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksia. Eli mitä enemmän käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksia kuudennella luokalla, sitä parempi koulumenestys seitsemännellä luokalla. Kolmannen tutkimuskysymyksen tulos on, että seitsemännen luokan koulumenestykseen vaikuttaa eniten kuudennen luokan koulumenestys eli, mitä parempi koulumenestys kuudennella luokalla, sitä parempi koulumenestys seitsemännellä luokalla. Toiseksi eniten seitsemännen luokan koulumenestystä selittää käyttäytymishäiriöt eli mitä enemmän käytöshäiriöitä, sitä huonompi seitsemännen luokan koulumenestys. Käyttäytymisen vahvuuksilla eikä käyttäytymisen ja tunne-elämän sekä käytöshäiriön yhdysvaikutuksella ollut vaikutusta seitsemännen luokan koulumenestykseen. Tutkittavani ovat 6.-7.- luokkalaisia. Vanhemmat ovat arvioineet lapsen vahvuuksia ja opettaja hänen käyttäytymishäiriötään sekä koulumenestystä. Aineistoni kuuluu ISKE-hankkeeseen ja käytän regressioanalyysia tutkimusmenetelmänäni. Tutkimukseni on määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. ...
 
Kaivonurmi, Emilia. 2016. Käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuudet suojaavina tekijöinä käytöshäiriöisen oppimisessa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 31 sivua. The topic of my study is the strengths in behavior and emotions as protective factors in learning of a student with a behavioral disorder. My aim is to study the effects of a sixth grade's behavioral and emotional strengths on academic success in seventh grade. Participants were sixth and seventh graders. Parents have evaluated the strengths of the child and teachers have evaluated the behavioral disorder and academic success. My data belongs to the ISKE-project and I use regressionanalysis as my method of research. My study is a quantitative study. I have three research questions. The first research question is whether the emotional and behavioral strengths in sixth grade, as well as a behovioral disorder, predict academic success in seventh grade. The second research question is whether behavioral and emotional strengths protect the learning of a student with a behavioral disorder. The third question asks which factors affect academic success in seventh grade. Regarding the first research question, the results of my study indicate that sixth grade behavioral and emotional strengths do not affect academic success in seventh grade. The behavioral disorder has a negative effect on academic success in seventh grade. In other words, the more behavioral disorder there is, the worse the academic success is in seventh grade. The results of the second research question depend on the strength of the behavioral disorder. Behavioral and emotional strenghts do not effect students' who have plenty of behavioral disorder. Behavioral and emotional strenghts in sixth grade can have a small positive impact on academic success in seventh grade in those students' who have a medium level of behavioral disorder. Those with a small amount of behavioral disorder high levels of behavioral and emotional strengths can have a positive effect on academic success in seventh grade. Thus, the more behavioral disorder there is present in sixth grade, the less positive effect the behavioral and emotional strengths can have on academic success in seventh grade. The results of the third research question is, that academic success in sixth grade is the strongest indicator of academic success in seventh grade. Thus, the better the academic success in sixth grade, the better will the academic success be in seventh grade. The second strongest indicator of academic success in seventh grade was the amount of behavioral disorder. Therefore, the more behavioral disorder there is, the worse is academic success in seventh grade. Behavioral and emotional strengths did not have an effect on academic success in seventh grade. ...
 
Keywords
käytöshäiriö käyttäytymisen vahvuus tunne-elämän vahvuus koulumenestys siirtymä vanhemmat käyttäytymishäiriöt käyttäytyminen tunne-elämä opintomenestys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201701091096

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon 

    Hartikka, Reetta (2015)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ...
  • Oppilaan käyttäytymisen ja tunteiden vahvuudet akateemisen minäkäsityksen suojatekijänä heikon koulumenestyksen negatiiviselta vaikutukselta 

    Koivisto, Veera (2019)
    Tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden viidennellä luokalla mitattujen käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksiin kuuluvien kouluvahvuuksien sekä koulumenestyksen yhteyksiä oppilaiden kuudennen luokan akateemiseen minäkäsitykseen. ...
  • Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen 

    Hiekkanen, Rosa (2016)
    Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ...
  • Maternal perspectives on preschoolers’ negative emotions and their emotional social competence 

    Hà, Phạm-Thị (2021)
    In this study, the relationship between mothers’ self-reported responses to preschoolers’ negative emotions and maternal perceptions of the children’s social emotional competence was first investigated with Vietnamese ...
  • Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen 

    Nyholm, Anna-Mari (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre