Show simple item record

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo.
dc.contributor.advisorMoilanen, Pentti.
dc.contributor.authorHurskainen, Eero
dc.date.accessioned2015-12-18T16:16:43Z
dc.date.available2015-12-18T16:16:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1506220
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48196
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua. Tutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa osallistavan opettajan profiilia, jota kuvailivat Jyväskylän yliopistosta kohta valmistuvat luokanopettajaopiskelijat. Tutkimuksessa tutkittiin minkälaisia arvoja, asenteita ja käsityksiä inklusiivisella opettajalla tulisi olla suhteessa: 1. oppijoiden moninaisuuden arvostamiseen, 2. kaikkien oppijoiden tukemiseen, 3. yhteistyöhön muiden kanssa ja 4. henkilökohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen. Toisessa tutkimusongelmassa perehdytään opiskelijoiden pätevyyden kokemuksiin edellä mainittujen teemojen sisällä. Viimeinen tutkimusongelma on, kuinka tärkeänä opiskelijat pitävät neljää keskeistä inklusiivisen opettajan profiilin arvoa. Tutkimukseen osallistui kuusi Jyväskylän yliopiston opiskelijaa ja aineistot kerättiin keväällä 2015 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä sekä teorialähtöistä analyysimenetelmää. Tutkimustulosten mukaan osallistavan opettajan ja inkluusion arvopohjan muodostaa tasa-arvo ja tasavertaisuus. Kaikkien oppijoiden tukeminen vaatii rohkeutta, kohdata erilaisuus ja omat rajansa sekä rajatonta tietoa yksilöllisestä oppilaan kohtaamisesta. Yhteistyössä muiden kanssa nähdään taustalla olevan kolme teemaa: nykykäsitys opettajuudesta, ammatillinen tuki ja sekä lapsen oikeuksia korostavat näkökulmat. Henkilökohtaisen ammatillisen kehittymisen taustalla tärkeimmäksi nousee henkilökohtainen reflektointi ja halu kehittyä ammatissa sekä yhteisöllinen reflektointi. Koulutuksen tulisi tarjota inklusiiviselle opettajalle arvopohja ja teoreettiset tiedot, loput opitaan työelämässä. Tärkeimmäksi neljästä teemasta opiskelijoiden vastauksissa nousee koulutus.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (141 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherInkluusio
dc.subject.otherinklusiivisen opettajan profiili
dc.subject.otherluokanopettajakoulutus
dc.subject.otherosallistavaopettaja
dc.subject.otherinklusiivinen koulutus.
dc.titleOsallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512184111
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-12-18T16:16:44Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record