dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo. | |
dc.contributor.advisor | Moilanen, Pentti. | |
dc.contributor.author | Hurskainen, Eero | |
dc.date.accessioned | 2015-12-18T16:16:43Z | |
dc.date.available | 2015-12-18T16:16:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1506220 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48196 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden
tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua.
Tutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa osallistavan opettajan profiilia, jota kuvailivat
Jyväskylän yliopistosta kohta valmistuvat luokanopettajaopiskelijat.
Tutkimuksessa tutkittiin minkälaisia arvoja, asenteita ja käsityksiä inklusiivisella
opettajalla tulisi olla suhteessa: 1. oppijoiden moninaisuuden arvostamiseen,
2. kaikkien oppijoiden tukemiseen, 3. yhteistyöhön muiden kanssa ja 4.
henkilökohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen. Toisessa tutkimusongelmassa
perehdytään opiskelijoiden pätevyyden kokemuksiin edellä mainittujen teemojen
sisällä. Viimeinen tutkimusongelma on, kuinka tärkeänä opiskelijat pitävät
neljää keskeistä inklusiivisen opettajan profiilin arvoa.
Tutkimukseen osallistui kuusi Jyväskylän yliopiston opiskelijaa ja aineistot
kerättiin keväällä 2015 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote
on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista
sisällönanalyysiä sekä teorialähtöistä analyysimenetelmää.
Tutkimustulosten mukaan osallistavan opettajan ja inkluusion arvopohjan
muodostaa tasa-arvo ja tasavertaisuus. Kaikkien oppijoiden tukeminen vaatii
rohkeutta, kohdata erilaisuus ja omat rajansa sekä rajatonta tietoa yksilöllisestä
oppilaan kohtaamisesta. Yhteistyössä muiden kanssa nähdään taustalla olevan
kolme teemaa: nykykäsitys opettajuudesta, ammatillinen tuki ja sekä lapsen
oikeuksia korostavat näkökulmat. Henkilökohtaisen ammatillisen kehittymisen
taustalla tärkeimmäksi nousee henkilökohtainen reflektointi ja halu kehittyä
ammatissa sekä yhteisöllinen reflektointi. Koulutuksen tulisi tarjota inklusiiviselle
opettajalle arvopohja ja teoreettiset tiedot, loput opitaan työelämässä. Tärkeimmäksi
neljästä teemasta opiskelijoiden vastauksissa nousee koulutus. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (141 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Inkluusio | |
dc.subject.other | inklusiivisen opettajan profiili | |
dc.subject.other | luokanopettajakoulutus | |
dc.subject.other | osallistavaopettaja | |
dc.subject.other | inklusiivinen koulutus. | |
dc.title | Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201512184111 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-12-18T16:16:44Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |