Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
TIIVISTELMÄ
Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden
tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua.
Tutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa osallistavan opettajan profiilia, jota kuvailivat
Jyväskylän yliopistosta kohta valmistuvat luokanopettajaopiskelijat.
Tutkimuksessa tutkittiin minkälaisia arvoja, asenteita ja käsityksiä inklusiivisella
opettajalla tulisi olla suhteessa: 1. oppijoiden moninaisuuden arvostamiseen,
2. kaikkien oppijoiden tukemiseen, 3. yhteistyöhön muiden kanssa ja 4.
henkilökohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen. Toisessa tutkimusongelmassa
perehdytään opiskelijoiden pätevyyden kokemuksiin edellä mainittujen teemojen
sisällä. Viimeinen tutkimusongelma on, kuinka tärkeänä opiskelijat pitävät
neljää keskeistä inklusiivisen opettajan profiilin arvoa.
Tutkimukseen osallistui kuusi Jyväskylän yliopiston opiskelijaa ja aineistot
kerättiin keväällä 2015 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote
on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista
sisällönanalyysiä sekä teorialähtöistä analyysimenetelmää.
Tutkimustulosten mukaan osallistavan opettajan ja inkluusion arvopohjan
muodostaa tasa-arvo ja tasavertaisuus. Kaikkien oppijoiden tukeminen vaatii
rohkeutta, kohdata erilaisuus ja omat rajansa sekä rajatonta tietoa yksilöllisestä
oppilaan kohtaamisesta. Yhteistyössä muiden kanssa nähdään taustalla olevan
kolme teemaa: nykykäsitys opettajuudesta, ammatillinen tuki ja sekä lapsen
oikeuksia korostavat näkökulmat. Henkilökohtaisen ammatillisen kehittymisen
taustalla tärkeimmäksi nousee henkilökohtainen reflektointi ja halu kehittyä
ammatissa sekä yhteisöllinen reflektointi. Koulutuksen tulisi tarjota inklusiiviselle
opettajalle arvopohja ja teoreettiset tiedot, loput opitaan työelämässä. Tärkeimmäksi
neljästä teemasta opiskelijoiden vastauksissa nousee koulutus.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ... -
Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä
Hakala, Katariina; Raudasoja, Ida-Maria; Raudasoja, Anu; Lakkala, Suvi; Pirttimaa, Raija; Kiuru, Eerika (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Ammatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten ... -
Aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä koulutuksen antamista valmiuksista inklusiiviseen opetuksen toteuttamiseen
Linnanmäki, Tuomas (2020)Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia aineenopettajien koulutuksen antamia valmiuksista inklusiivisen opetuksen toteuttamiseen, sekä aineenopettajien kouluttajien näkemyksiä siitä, mitkä asiat ovat keskeisiä inklusiivisen ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Opettajan vastuu inklusiivisen kasvatuksen toteuttamisessa
Naukkarinen, Aimo (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.