Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana

Abstract
TIIVISTELMÄ Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua. Tutkimukseni tarkoitus oli kartoittaa osallistavan opettajan profiilia, jota kuvailivat Jyväskylän yliopistosta kohta valmistuvat luokanopettajaopiskelijat. Tutkimuksessa tutkittiin minkälaisia arvoja, asenteita ja käsityksiä inklusiivisella opettajalla tulisi olla suhteessa: 1. oppijoiden moninaisuuden arvostamiseen, 2. kaikkien oppijoiden tukemiseen, 3. yhteistyöhön muiden kanssa ja 4. henkilökohtaiseen ammatilliseen kehittymiseen. Toisessa tutkimusongelmassa perehdytään opiskelijoiden pätevyyden kokemuksiin edellä mainittujen teemojen sisällä. Viimeinen tutkimusongelma on, kuinka tärkeänä opiskelijat pitävät neljää keskeistä inklusiivisen opettajan profiilin arvoa. Tutkimukseen osallistui kuusi Jyväskylän yliopiston opiskelijaa ja aineistot kerättiin keväällä 2015 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusote on fenomenologis-hermeneuttinen. Aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä sekä teorialähtöistä analyysimenetelmää. Tutkimustulosten mukaan osallistavan opettajan ja inkluusion arvopohjan muodostaa tasa-arvo ja tasavertaisuus. Kaikkien oppijoiden tukeminen vaatii rohkeutta, kohdata erilaisuus ja omat rajansa sekä rajatonta tietoa yksilöllisestä oppilaan kohtaamisesta. Yhteistyössä muiden kanssa nähdään taustalla olevan kolme teemaa: nykykäsitys opettajuudesta, ammatillinen tuki ja sekä lapsen oikeuksia korostavat näkökulmat. Henkilökohtaisen ammatillisen kehittymisen taustalla tärkeimmäksi nousee henkilökohtainen reflektointi ja halu kehittyä ammatissa sekä yhteisöllinen reflektointi. Koulutuksen tulisi tarjota inklusiiviselle opettajalle arvopohja ja teoreettiset tiedot, loput opitaan työelämässä. Tärkeimmäksi neljästä teemasta opiskelijoiden vastauksissa nousee koulutus.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512184111Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share