Luokka-asteen ja sukupuolen vaikutus matematiikan ja lukemisen minäpystyvyyteen 2- 5 luokkalaisilla
Tässä Pro gradu – tutkielmassa tarkastellaan luokka- asteen ja sukupuolen vaikutusta 1) matematiikan ja 2) lukemisen minäpystyvyyteen. Tutkittavat ovat 2-5 luokkalaisia perusopetuksen oppilaita. Tutkimus on osa isompaa Jyväskylän yliopiston sekä Niilo Mäki Instituutin Minäpystyvyys ja oppimisvaikeusinterventiot - tutkimushanketta, jonka aineiston keräys on tehty vuosina 2013–2015. Tämän tutkimuksen aineisto on osa hankkeen alkumittausta. Tutkimustulokset osoittavat, että poikien minäpystyvyysarviot ovat tyttöjä korkeampia matematiikassa. Poikien arviot ovat korkeampia kaikissa matematiikan minäpystyvyyttä mittaavissa muuttujissa. Lukemisessa sukupuolen vaikutus minäpystyvyysarvioihin on vähäistä. Iällä on vaikutusta sellaisiin minäpystyvyys muuttujiin, joihin kuuluu oleellisesti taidon lisääntyminen. Minäpystyvyysarviot omasta lukunopeudesta nousevat kaikkien luokka-asteiden välillä, mutta laskunopeuden arvioissa muutosta tapahtuu vain toisen ja kolmannen luokan välillä.
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matematiikan akateeminen minäkäsitys ja matematiikan taidot 3- ja 4-luokkalaisilla oppilailla
Sorkio, Susa (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen matematiikan akateeminen minäkäsitys peruskoulun kolmas- ja neljäsluokkalaisilla oppilailla on. Lisäksi tarkasteltiin, onko sukupuoli yhteydessä matematiikan ... -
Temperamentin yhteys lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan 1. luokalla
Reinikainen, Anna (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaan temperamenttipiirteiden yhteyttä lukemisen ja kirjoittamisen oppijaminäkuvaan ensimmäisen luokan aikana. Yhteyttä tarkasteltiin erikseen ensimmäisen luokan syksyllä ja ... -
Äidin vanhemmuustyylin yhteys lapsen äidinkielen ja matematiikan oppijaminäkuvaan ensimmäisellä luokalla
Kerola, Aino (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemmuustyylin, ja koulunkäyntiin merkittävästi vaikuttavan oppijaminäkuvan välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa tarkasteltiin äidin vanhemmuustyylin ja oppilaan matematiikan sekä ... -
Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
Kettunen, Niina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä ... -
Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä
Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...