University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Semantic versus thematic clustering of new lexical items : a textbook analysis

Thumbnail
View/Open
153.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kujala, Jaakko
Date
2015
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Vocabulary acquisition is an essential part of learning a second language, yet textbook designers and language educators often have difficulties with creat-ing such vocabulary acquisition exercises and materials that would best en-hance the development of this crucial skill. There is indeed a growing body of evidence suggesting that semantic clustering of new lexical items impedes L2 vocabulary acquisition, but still semantic clustering is the prevalent meth-od used in contemporary EFL textbooks. This study focused on one EFL book series in particular, which can justifiably be seen as a representative of all contemporary beginner-level EFL textbooks in Finnish elementary schools. The contents of the book were analyzed in the light of current research on vocabulary acquisition, and an alternative organizing method of new lexical items, thematic clustering, was reviewed.
 
Vaikka sanaston opettaminen semanttisten sanaryhmien tai -klustereiden (semantic clusters) avulla on monissa empiriisissä tutkimuksissa todettu häiritsevän uusien sanojen oppimista, silti semanttinen klusterointi on laajasti käytössä suomalaisissa englannin oppikirjoissa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan temaattinen klusterointi on sanaston oppimisen kannalta edullisempi lähestymistapa kuin semanttinen klusterointi. Tässä tutkielmassa keskitytään yhteen, kolmasluokkalaisille suunnattuun englannin oppikirjaan, jonka voidaan sen suosion vuoksi nähdä edustavan kaikkia suomalaisille alakouluille tarkoitettuja alkeistason englannin oppikirjoja. Tässä tutkielmassa tutkitaan, kuinka uutta sanastoa tässä oppikirjassa esitetään, ja pohditaan syitä oppikirjan suunnittelioiden valintojen takana.
 
Keywords
semanttinen klusterointi temaattinen klusterointi sanaston opetus sanaston oppiminen englanti vieraana kielenä oppikirjat materiaalit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201512013878

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks 

    Kujala, Jaakko (2016)
    Sanaston oppiminen on keskeisimpiä edellytyksiä vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, ...
  • Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2 

    Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)
    Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ...
  • The balancing act of teaching : a comparison between EFL teachers' views and a textbook analysis of the role of perceptual learning styles in Finnish 3rd grade EFL textbooks 

    Pänkäläinen, Reetta (2012)
    Suomessa vieraan kielen opiskelu aloitetaan tavallisimmin kolmannella luokalla, ja suurimmalle osalle oppilaista tämä kieli on englanti. Tällöin oppilas alkaa rakentaa kuvaa sekä englannin kielestä että itsestään englannin ...
  • Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school 

    Lamponen, Susanna (2012)
    Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ...
  • A comparative analysis on Finnish and Korean high school English textbooks in the perspective of communicative language teaching 

    Namgung, Wook (2016)
    English textbooks are a key resource for English courses in both Finnish and Korean high schools. The present study aims to compare the similarities and differences of Finnish and Korean high school English textbooks and ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre