Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorKujala, Jaakko
dc.date.accessioned2015-12-01T14:58:19Z
dc.date.available2015-12-01T14:58:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47937
dc.description.abstractVocabulary acquisition is an essential part of learning a second language, yet textbook designers and language educators often have difficulties with creat-ing such vocabulary acquisition exercises and materials that would best en-hance the development of this crucial skill. There is indeed a growing body of evidence suggesting that semantic clustering of new lexical items impedes L2 vocabulary acquisition, but still semantic clustering is the prevalent meth-od used in contemporary EFL textbooks. This study focused on one EFL book series in particular, which can justifiably be seen as a representative of all contemporary beginner-level EFL textbooks in Finnish elementary schools. The contents of the book were analyzed in the light of current research on vocabulary acquisition, and an alternative organizing method of new lexical items, thematic clustering, was reviewed.en
dc.description.abstractVaikka sanaston opettaminen semanttisten sanaryhmien tai -klustereiden (semantic clusters) avulla on monissa empiriisissä tutkimuksissa todettu häiritsevän uusien sanojen oppimista, silti semanttinen klusterointi on laajasti käytössä suomalaisissa englannin oppikirjoissa. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan temaattinen klusterointi on sanaston oppimisen kannalta edullisempi lähestymistapa kuin semanttinen klusterointi. Tässä tutkielmassa keskitytään yhteen, kolmasluokkalaisille suunnattuun englannin oppikirjaan, jonka voidaan sen suosion vuoksi nähdä edustavan kaikkia suomalaisille alakouluille tarkoitettuja alkeistason englannin oppikirjoja. Tässä tutkielmassa tutkitaan, kuinka uutta sanastoa tässä oppikirjassa esitetään, ja pohditaan syitä oppikirjan suunnittelioiden valintojen takana.fi
dc.format.extent18
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othersemanttinen klusterointi
dc.subject.othertemaattinen klusterointi
dc.subject.othersanaston opetus
dc.subject.othersanaston oppiminen
dc.subject.otherenglanti vieraana kielenä
dc.subject.otheroppikirjat
dc.subject.othermateriaalit
dc.titleSemantic versus thematic clustering of new lexical items : a textbook analysis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201512013878
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-12-01T14:58:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot