Äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteys lukutaitoon alakoulun aikana
Tutkimuksessa tarkasteltiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteyttä
oppilaiden lukutaidon tasoon. Tavoitteena oli selvittää, millaista on oppilaiden
kiinnostus äidinkieltä kohtaan verrattuna kiinnostukseen liikuntaa ja
muita oppiaineita kohtaan, missä määrin kiinnostus äidinkielestä oppiaineena
eroaa heikkojen ja muiden lukijoiden välillä ja onko sukupuolten välillä eroja.
Lisäksi tutkittiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteyttä lukemisen
ja kirjoittamisen tehtävien arvostamista kohtaan. Tutkimus on osa Alkuportaat
-seurantatutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja ryhmätesteillä
luokilta 1–4 ja 6. luokalta. Jaottelu kahteen lukutaitoryhmään perustui
lukutaidon tasoon toisella luokalla. Analyysit toteutettiin käyttäen SPSS–
ohjelmaa
Tulokset osoittivat, että koko alakoulun ajan äidinkielen oppiainekohtainen
kiinnostus oli heikompaa kuin kiinnostus liikuntaa tai muita oppiaineita
kohtaan. Lähes koko alakoulun ajan heikoilla lukijoilla oli heikompi kiinnostus
äidinkieleen kuin muilla oppilailla ja pojilla heikompi kiinnostus kuin tytöillä.
Sukupuolen ja lukutaidon suhteen oli havaittavissa yhdysvaikutus äidinkielen
oppiainekohtaiseen kiinnostuksessa luokilla 2 ja 4, siten että erityisesti tytöt,
jotka olivat heikkoja lukijoita, arvioivat kiinnostuksen korkeammalle. Lisäksi
havaittiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen olevan yhteydessä lukemisen
ja kirjoittamisen tehtävien arvostukseen. Opettajien tulisi kiinnittää
erityistä huomiota äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen edistämiseen ja
sen myötä vahvistaa sitoutumista äidinkielen opiskeluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien odotusten ja uskomusten yhteys lapsen varhaisen kouluvaiheen suoritusmotivaatioon ja lukutaitoon
Ruotsalainen, Maria (2008) -
Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
Vanas, Lotta (2015)Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä ... -
Nopean nimeämisen yhteys lukutaitoon 3. luokalla
Kundt, Kaisu (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää nopean nimeämisen yhteyttä lukutaitoon 3. luokalla. Tutkimus toteutettiin osana Nimeämisen, sanasujuvuuden ja lukemisen taidot kouluissa (NISULUKO) -hanketta. Tutkimusaineisto kerättiin ... -
Kodin lukuympäristön ja -tottumusten vaikutus lapsen sujuvaan lukutaitoon
Wiik, Eva; Lehtinen, Karoliina (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kodin lukuympäristö on yhteydessä lapsen sujuvaan lukutaitoon. Tarkastelimme ensin, millainen kodin lukuympäristö ja sujuva lukutaito 1. ja 2. luokkalaisilla lapsilla on ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.