dc.contributor.author | Tuominen, Roosa | |
dc.date.accessioned | 2015-11-25T15:08:54Z | |
dc.date.available | 2015-11-25T15:08:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1504610 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47837 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa tarkasteltiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteyttä
oppilaiden lukutaidon tasoon. Tavoitteena oli selvittää, millaista on oppilaiden
kiinnostus äidinkieltä kohtaan verrattuna kiinnostukseen liikuntaa ja
muita oppiaineita kohtaan, missä määrin kiinnostus äidinkielestä oppiaineena
eroaa heikkojen ja muiden lukijoiden välillä ja onko sukupuolten välillä eroja.
Lisäksi tutkittiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteyttä lukemisen
ja kirjoittamisen tehtävien arvostamista kohtaan. Tutkimus on osa Alkuportaat
-seurantatutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja ryhmätesteillä
luokilta 1–4 ja 6. luokalta. Jaottelu kahteen lukutaitoryhmään perustui
lukutaidon tasoon toisella luokalla. Analyysit toteutettiin käyttäen SPSS–
ohjelmaa
Tulokset osoittivat, että koko alakoulun ajan äidinkielen oppiainekohtainen
kiinnostus oli heikompaa kuin kiinnostus liikuntaa tai muita oppiaineita
kohtaan. Lähes koko alakoulun ajan heikoilla lukijoilla oli heikompi kiinnostus
äidinkieleen kuin muilla oppilailla ja pojilla heikompi kiinnostus kuin tytöillä.
Sukupuolen ja lukutaidon suhteen oli havaittavissa yhdysvaikutus äidinkielen
oppiainekohtaiseen kiinnostuksessa luokilla 2 ja 4, siten että erityisesti tytöt,
jotka olivat heikkoja lukijoita, arvioivat kiinnostuksen korkeammalle. Lisäksi
havaittiin äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen olevan yhteydessä lukemisen
ja kirjoittamisen tehtävien arvostukseen. Opettajien tulisi kiinnittää
erityistä huomiota äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen edistämiseen ja
sen myötä vahvistaa sitoutumista äidinkielen opiskeluun. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (42 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Äidinkielen oppiainekohtaisen kiinnostuksen yhteys lukutaitoon alakoulun aikana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201511253831 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-11-25T15:08:55Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | äidinkieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |