Oppimispelit ja oppijan motivointi pelillistämisen avulla
Tämä työ on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään oppimispeleihin ja pellistämiseen sekä oppijan motivointiin. Tutkielmassa on pyritty selvittämään se, mitä tarkoitetaan pelillistämisellä, mikä on oppimispeli ja kuinka oppijaa voidaan motivoida oppimispeleissä käyttäen pelillistämistä. Pelaaminen on 2000-luvulla yleistynyt ja siitä on tullut osa lähes kaikkien ihmisten arkea. Tästä syystä pelejä ja pellistämistä on tutkittu paljon ja pohdittu pelien potentiaalia ja hyödyntämistä opetuksessa. Pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisten elementtien käyttöä ei-pelillisessä kontekstissa. Tutkielmassa on tuotu esille kolme teoriaa motivoinnista ja sovellettu niitä oppimispeleihin.
ARCS-malli keskittyy oppijan sisäiseen motivaatioon. Malli koostuu nel-jästä avainelementistä, joita ovat huomio, merkitys, itseluottamus ja tyytyväi-syys.
Luonnollisen motivaation malli perehtyy niihin pelillisiin elementteihin, jotka tekevät pelistä motivoivan, hauskan ja mielenkiintoisen. Näitä elementtejä ovat, haaste, fantasia ja uteliaisuus.
Input-process-output mallissa yhdistetään oppimissisältö pelillisiin ele-mentteihin, jotka käynnistävät pelisyklin. Hyvä pelisykli on itseään ylläpitävä ja sen tuotoksena tapahtuu oppimista.
ARCS-mallissa kuvatut avainelementit ja pelilliset elementit vaikuttavat motivaatioon. On kuitenkin vaikea sanoa yksittäistä tekijää, joka tekee pelistä motivoivan. Pelkkä pelillistäminen itsessään ja pelilliset elementit eivät tee oppimispelistä motivoivaa.
...
This study is a review of literature. The topic of this study is gamification, e-learning games and motivation of the learner. The aim is to find out what does gamification mean? What is an E-learning game and how can we motivate the learner by using gamification? Playing games has become very popular in dur-ing the 2000’s. It has become a part of nearly everyone’s daily life. Due to games popularity, they have been widely studied. Lately many studies have been exploring the instructional potential of video games.
Gamification is using the game design elements in a non-game environ-ment. This study focuses on three motivating theories. The theories focus on elements that make the learner motivated, and how to maintain the motivation. The theories are then applied to e-learning games.
The ARCS-model focuses on intrinsic motivation. The model consists of four key elements: attention, relevance, confidence and satisfaction. Theory of intrinsically motivated instruction looks at three game elements that make the game motivational: challenge, fantasy and curiosity.
Input-output-process model combines instructional content with the game elements. This initiates a process called game cycle. This is a self-sustained process that results in learning.
Both game elements and the elements introduced in the ARCS model af-fect the motivation of the learner however game elements themselves do not make a game motivational.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digitaalinen oppimispeli VauvaPolku : Vanhemmuuteen valmistautumista pelillisen oppimisen keinoin
Raitio, Katja; Sevón, Eija; Rönkä, Anna (Kunnallisalan kehittämissäätiö, 2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin digitaalisen VauvaPolku-oppimispelin soveltuvuutta perhevalmennukseen sekä oppimispelin hyötyjä asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmista. Vanhemmuuteen valmentava oppimispeli kehitettiin ... -
Oppimispelien ja pelillistämisen käyttö opetuksessa
Keskiniemi, Matti (2018)Pelillistäminen on opetuksessa hyvin monipuolinen kokonaisuus, jota voidaan toteuttaa tuomalla pelinomaisia elementtejä pois pelimaailmasta. Myös digitaalisen ympäristön pelillistäminen on mahdollista. Pelillistämisellä ... -
Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
Lietzén, Jaana (2020)Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ... -
Kolmasluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä pelillisestä oppimateriaalista
Hottinen-Puukko, Heli (2018)Hottinen-Puukko, Heli. 2018. Kolmasluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia sähköisestä pelillisestä oppimateriaalista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkielman ... -
Pelillisyys isyyteen valmistautumisen tukena odotusvaiheessa
Koivunen, Suvi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää odotusaikaisten isien käsityksiä pelillisyydestä osana isyyteen valmistautumista. Pelillisyyttä tutkitaan VauvaPolku-pelin avulla, jossa pelin tarkoituksena on tukea vanhempien ...