Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHoskari, Tiina
dc.date.accessioned2015-11-24T17:50:14Z
dc.date.available2015-11-24T17:50:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1504588
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47807
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä koulukiusaamisesta. Tutkimuksessa on keskitytty siihen, millaisissa paikoissa koulukiusaamista tapahtuu tai voisi tapahtua sekä millaisesta kiusaamisesta on kyse. Kyseessä on laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin käyttämällä Photo eliciting interview-menetelmää. Oppilaita haastateltiin käyttäen apuna heidän itse ottamiaan valokuvia. Tässä tutkimuksessa valokuvausta on käytetty menetelmänä ymmärtää oppilaiden ajatusmaailmaa koulukiusaamiseen liittyen. Tutkimusmenetelmä on lapsilähtöinen. Tutkimus toteutettiin länsisuomalaisessa neliopettajaisessa kyläkoulussa. Siihen osallistui koulun 20 oppilasta luokka-asteilta 3-6. Kertynyt aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä hyödyntäen. Aineistosta nostettiin esiin ilmiöstä korostuvia merkityksiä sekä pyrittiin löytämään niille yhteneväisyyksiä ja eroja. Tutkimuksesta nousi esiin kolme kokemusryhmää; kiusatut, kiusaamista nähneet ja kokemattomat. Kiusaajien ryhmää ei muodostunut. Aineiston mukaan oppilaat pitävät yksittäistä tekoakin jo koulukiusaamisena. Leikki voi muuttua kiusaamiseksi, kiusaaminen on vallankäyttöä ja tuo esiin erilaisia tunteita. Oppilaat toivat esille, että kiusaamispaikkoja vältellään ja kiusaamista tapahtuu eniten paikoissa, jotka ovat jollakin tavalla piilossa. Oppilaat kokivat tärkeimmiksi kiusaamiseen puuttumisen keinoiksi asioista keskustelemisen ja opettajien puuttumisen koulukiusaamiseen Tärkeäksi tekijäksi muodostui myös johdonmukainen puuttuminen sekä selkeät rajat ja säännöt.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (65 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleKoulukiusaaminen lasten kuvaamana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511243802
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2015-11-24T17:50:15Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysokouluyhteisö
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright