dc.contributor.author | Hoskari, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2015-11-24T17:50:14Z | |
dc.date.available | 2015-11-24T17:50:14Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1504588 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47807 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä
koulukiusaamisesta. Tutkimuksessa on keskitytty siihen, millaisissa paikoissa
koulukiusaamista tapahtuu tai voisi tapahtua sekä millaisesta kiusaamisesta
on kyse.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin käyttämällä Photo eliciting
interview-menetelmää. Oppilaita haastateltiin käyttäen apuna heidän itse
ottamiaan valokuvia. Tässä tutkimuksessa valokuvausta on käytetty menetelmänä
ymmärtää oppilaiden ajatusmaailmaa koulukiusaamiseen liittyen. Tutkimusmenetelmä
on lapsilähtöinen. Tutkimus toteutettiin länsisuomalaisessa neliopettajaisessa
kyläkoulussa. Siihen osallistui koulun 20 oppilasta luokka-asteilta
3-6. Kertynyt aineisto analysoitiin diskurssianalyysiä hyödyntäen. Aineistosta
nostettiin esiin ilmiöstä korostuvia merkityksiä sekä pyrittiin löytämään
niille yhteneväisyyksiä ja eroja.
Tutkimuksesta nousi esiin kolme kokemusryhmää; kiusatut, kiusaamista nähneet
ja kokemattomat. Kiusaajien ryhmää ei muodostunut. Aineiston mukaan
oppilaat pitävät yksittäistä tekoakin jo koulukiusaamisena. Leikki voi muuttua
kiusaamiseksi, kiusaaminen on vallankäyttöä ja tuo esiin erilaisia tunteita. Oppilaat
toivat esille, että kiusaamispaikkoja vältellään ja kiusaamista tapahtuu eniten
paikoissa, jotka ovat jollakin tavalla piilossa. Oppilaat kokivat tärkeimmiksi kiusaamiseen
puuttumisen keinoiksi asioista keskustelemisen ja opettajien puuttumisen
koulukiusaamiseen Tärkeäksi tekijäksi muodostui myös johdonmukainen
puuttuminen sekä selkeät rajat ja säännöt. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (65 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Koulukiusaaminen lasten kuvaamana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201511243802 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2015-11-24T17:50:15Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | kouluyhteisö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |