Soiko yritysbrändi? : kuuntelukontekstin vaikutus äänilogojen välittämiin merkityksiin
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin äänilogojen havaitsemista ja niiden viestinnällistä potentiaalia äänibrändäyksen kontekstissa. Äänilogo on käsitteenä melko uusi ja sillä tarkoitetaan visuaalista logoa vastaavaa tilausteoksena tuotettua lyhyttä äänellistä tunnistetta, jota organisaatiot voivat hyödyntää viestinnässään hyvin erilaisissa viestintäkanavissa ja ympäristöissä. Tutkimuksessa pyrittiin sekä kartoittamaan äänilogojen havaitsemista yleisellä tasolla että problematisoimaan äänibrändäysalan toimijoiden olettamusta siitä, että äänilogot voivat onnistuneesti välittää tiettyjä ominaisuuksia edustamastaan brändistä. Lisäksi selvitettiin erityisesti sitä, millä tavoin brändikonteksti eli tietoisuus äänilogosta ja sen edustamasta yrityksestä vaikuttaa merkityksiin ja mielikuviin, joita äänilogot synnyttävät kuulijoissa.
Tutkimus suoritettiin kyselynä, johon sisältyi viiden yritysbrändin äänilogon kuuntelu. Kokeessa yhteensä 26:tta vastaajaa pyydettiin kuvailemaan kuulemiaan äänilogoja assosiaatioita listaamalla ja adjektiiviparien avulla sekä arvioimaan yritysten brändiominaisuuksista kootun adjektiivilistan sopivuutta kuvaamaan äänilogoja. Jotta voitiin tarkastella brändikontekstin vaikutusta koehenkilöiden vastauksiin, vastaajat jaettiin kahteen samansuuruiseen pääryhmään: “debrändättyyn” ja “bränditietoiseen”. Ryhmät erotti toisistaan jälkimmäisen ryhmän tietoisuus äänilogoista ja niiden brändikontekstista eli siitä, mitä yritystä äänilogot edustavat.
Kuuntelukokeen vastaukset analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja aineiston kvantifioinnin keinoin sekä määrällisen aineiston keskiarvojen vertailulla. Assosiaatioiden analyysin perusteella kuulijat assosioivat äänilogot useimmiten liikkeeseen, tunnemerkityksiin, luontoon ja säähän. Brändikontekstin vaikutus näkyi lähinnä kuulijoiden listaamissa assosiaatioissa, mutta muuten ryhmien vastaukset olivat keskenään hyvin samanlaisia. Äänilogojen välillä oli varsin suurta vaihtelua kuulijoiden kuvausten ja tuottajien kuvausten vastaavuudessa. Äänilogojen viestintäpotentiaalia osoitti kuitenkin erityisesti se, että kuulijat osasivat yhdistää brändiominaisuuksia niitä viestineisiin äänilogoihin riippumatta siitä, kuultiinko äänilogot ilman brändikontekstia vai brändikontekstin kanssa.
Tulokset eivät tarjonneet kaiken kattavaa yleistämisen mahdollisuutta, vaan olivat pikemminkin suuntaa-antavia äänilogojen merkityksiä tutkittaessa. Erityisesti brändikontekstin vaikutuksen tarkastelun osalta äänilogoanalyysien voitiin olettaa toimivan esimerkkitapauksina myöhemmille tutkimuksille, sillä monilta osin vielä kartoittamattomana tutkimuskohteena äänilogoista ei vastaavaa vertailua tiettävästi ollut aiemmin tehty.
...
Alternative title
Kuuntelukontekstin vaikutus äänilogojen välittämiin merkityksiinKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29073]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Korkeakoulujen hakijamarkkinointi : tutkimus korkeakoulujen markkinointiviestinnästä ja hakijan polusta
Valpe, Kati (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia korkeakoulujen hakijamarkkinointia, markkinointiviestintää ja hakijan polkua. Tutkimuskysymykset olivat, miten yliopistoon hakeudutaan, mitä informaation lähteitä käytetään ja mikä ... -
Exploring Post-COVID-19 Branding Strategies of African Destinations
Ukpabi, Dandison; Quarshie, Benjamin; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)The lifting of COVID-19 restrictions has led to the opening of many tourism destinations, with many destination marketing organizations (DMOs) adopting different strategies to attract tourists. This study explores the ... -
The antecedents and outcomes of online consumer brand experience
Konttinen, Joel; Karjaluoto, Heikki; Shaikh, Aijaz A. (Routledge, 2022)Websites are a remarkable cyber asset and a vital part of companies’ marketing communications and sales operations. This chapter discusses how online Consumer Brand Experience is created and affected by website qualities. ... -
Customer-Brand Relationships in the Context of Digital Brands
Paananen, Tiina; Frank, Lauri; Kemppainen, Tiina (University of Maribor, 2022)This qualitative study investigates customer-brand relationships between customers and digital brands. This study aims to describe different digital brand relationship types, and their manifestations among young adult ... -
The Process of Selecting Influencers for Marketing Purposes in an Organisation
Huttula, Tia; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)Influencer marketing practices are growing on social media channels, while the usage of other mass-media channels is decreasing, prompting organisations to search for new tools with which to communicate efficiently with ...