Show simple item record

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorLassila, Niko
dc.contributor.authorMatilainen, Katariina
dc.date.accessioned2015-11-22T10:59:39Z
dc.date.available2015-11-22T10:59:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1505256
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47778
dc.description.abstractTutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman perusteiden historiaa ja korostetaan opetussuunnitelman merkitystä opettajan työn ohjaajana. Laadullisessa sisällönanalyysissa tutkimusaineistosta koodataan merkitysyksiköitä. Tutkimuksen kannalta relevantti aines analysoidaan teemoittelemalla se opettajuutta ohjaaviin teemoihin, jotka perustuvat useaan aineiston lukukertaan hermeneuttisen kehäajattelun mukaisen syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi. Tutkimusprosessin eri vaiheet kuvataan mahdollisimman tarkasti, mikä on laadullisen ja tutkijan tulkinnoista kumpuavan analyysin kulmakivi. Tutkimuksen tuloksia vertaillaan aiempaan tutkimukseen pohtien samalla tutkimuksen luotettavuutta. Tutkimusaineiston analyysin perusteella opetussuunnitelman perusteiden 2014 opettajuutta ohjaavat merkitykset teemoitellaan kolmeen keskenään jokseenkin yhtä suureen yläteemaan; opettaja arvokasvattajana, opettaja oppimisympäristöjen suunnittelijana ja opettaja oppilaiden kannustajana. Opettajan pitää toimia eettisenä arvokasvattajana, tukea ja kannustaa oppilasta sekä suunnitella laajoja oppiainerajat ylittäviä oppimisympäristöjä. Opettajuutta ohjeistetaan toistuvasti kasvatuksellisesta näkökulmasta, mikä korostaa opetussuunnitelman oppimiskäsitystä aktiivisesta ja ihmisarvoltaan ainutlaatuisesta oppilaasta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (71 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheropetussuunnitelman perusteet
dc.subject.otherlaadullinen sisällönanalyysi
dc.subject.otheropettajuus
dc.titleOpettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511223762
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2015-11-22T10:59:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoperusopetus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record