Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRintala, Pauli
dc.contributor.advisorHuovinen, Terhi
dc.contributor.authorLeppä, Niko
dc.contributor.authorOjanen, Heta
dc.date.accessioned2015-11-11T11:11:40Z
dc.date.available2015-11-11T11:11:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1503807
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47641
dc.description.abstractTutkimuksen päätarkoituksena oli löytää heterogeenisille liikuntaryhmille sopivia opetusmenetelmiä. Tarkastelun kohteena oli liikuntataitoharjoittelu motorisesti taitavan ja taidoiltaan heikon oppilaan näkökulmista. Tutkimuksen kohderyhmän ikävariaatio oli suuri sisältäen esikouluryhmän ja perusopetuksen kolmannen sekä seitsemännen luokan liikuntaryhmän. Ryhmät olivat liikuntataitojen osalta heterogeenisia. Tutkimus toteutettiin sekä laadullisena että määrällisenä tapaustutkimuksena. Eritasoisten oppilaiden taitoharjoitteluun osallistumista tarkkailtiin harkinnanvaraisesti valittua videoaineistoa systemaattisesti observoimalla. Materiaali käsitti kuusi liikuntatuntia. Tutkimusta varten oli suunniteltu tarpeisiin sopiva observointilomake, jonka pohjana oli oppilaan tarkoituksenmukaisen toimintaan osallistumisen tarkkailu. Tätä tulkittiin ALT-PE -käsitteen rajoissa eli opettajan antamien ohjeiden mukaisena toimintaan osallistumisena. Systemaattisesti toteutetun tarkkailun havainnot kirjattiin ylös LOTAS-observointiohjelmaa hyödyntäen. Oppilaiden osallistuminen liikuntataitoharjoitteluun oli oppilaskohtaista. Heikko taitotaso ei tarkoittanut aina lyhyempää taitoharjoitteluaikaa tai korkea taitotaso pidempää taitoharjoitteluaikaa. Opettajat käyttivät opetuksessaan eniten opettajajohtoisia menetelmiä ja oppilaan luovuutta ja ongelmanratkaisua sisältäneitä pelejä sekä leikkejä. Oppilaiden itsearviointia edellyttäviä opetusmenetelmiä ei käytetty havainnoiduilla tunneilla. Opetusmenetelmän valinnalla oli merkitystä taitoharjoitteluun käytettyyn aikaan sekä taitavalla että taidoiltaan heikolla oppilaalla. Opetusmenetelmät vaikuttivat osallistumiseen eri luokka-asteilla osittain eri tavoin. Oppilasjohtoisilla opetusmenetelmillä osallistumisaika oli pidempi kuin opettajajohtoisilla menetelmillä. Myös liikuntalajin luonteella oli merkitystä taitoharjoittelun osallistumisaktiivisuuteen. Joukkuelajien taitoharjoitteissa oppilaat liikkuivat pidempään kuin yksilölajeissa. Tutkimuksen tulokset antavat opettajille opetusmenetelmien valintaan liittyviä näkökulmia. Tuloksia voivat hyödyntää erityisesti heterogeenisten liikuntaryhmien opettajat, jotka haluavat tehostaa tuntiensa taitoharjoittelua. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää myös perusteena heterogeenisten liikuntaryhmien muodostamiselle kouluissa. Opetusmenetelmien tietoisella valinnalla opettajan on mahdollista saada sekä taitava että taidoiltaan heikko oppilas osallistumaan tuntien toimintaan pidempään.fi
dc.description.abstractThe main purpose of the study was to discover educational methods suitable for heterogeneous physical education groups. The target of our observation was movement skill training carried out by students with high and low motor skills. Age variation of the target group of the study was large including preschool, third grade and seventh grade students in physical education groups. The groups were heterogeneous when considered movement skills. The study was executed as a qualitative and quantitative case study. The participation of the students of different skill levels was observed by monitoring the chosen video material. The material included six physical education lessons. There was also an observation form that was designed to respond our needs. This particular form was based on observing appropriate participation of students that were interpreted within ALT-PE i.e. participation according to teacher’s instructions. Systematic observation was executed by using LOTAS-observation program. Students’ participation in movement skill training was student-specific. The teachers mostly used educational methods where tasks were teacher-prescribed and methods that included students solving problems and using their creativity by playing different games. The educational methods that included pupis’ self-reflection were not used in classes observed. Choosing the right educational method was meaningful when considering the appropriate active time of the movement skill training with students with both high and low motor skills. Educational methods affected on students' appropriate participation in movement skill training partly differently in every class. With educational methods, that involve problem solving and active role by students, the amount of appropriate participation time was, however, greater than with methods where teacher makes more decisions. The characteristics of events were also meaningful: in team sport movement skill trainings students were longer appropriately physically active than in trainings where students operated by themselves. The results of this study give teachers perspectives about choosing educational methods. Especially teachers who are operating with heterogeneous physical education groups and willing to make movement skill training more effective could benefit these results in their work. The results of the study may also be used as a justification of forming heterogeneous physical education groups in schools. With conscious choosing of educational methods it is possible to have students with both high and low motor skills participate physical education classes longer appropriately.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (93 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherheterogeenisuus
dc.subject.otheropetusmenetelmät
dc.subject.otherliikuntataidot
dc.titleOpetusmenetelmät heterogeenisen ryhmän liikuntataitojen harjoittelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201511113625
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2015-11-11T11:11:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoheterogeenisuus
dc.subject.ysoryhmät
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoliikuntataidot
dc.subject.ysofyysinen kunto
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot