Opettajien kokemuksia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kokonaisvaltaisesta tukemisesta
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimistuloksissa on jo havaittavissa eroja ensimmäisen ja toisen sukupolven maahanmuuttajien sekä muiden oppilaiden välillä. Yksi selitys oppimistulosten eroihin saattaa olla se, että maahanmuuttajataustaiset oppilaat eivät saa riittävästi tukea koulussa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opettajat kertovat tukevansa maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Tutkimuksessa tarkasteltiin erilaisia tukimuotoja ja niiden kehittämistä, opettajien suhtautumista opetukseen monikulttuurisessa ja inklusiivisessa ryhmässä sekä kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää opettajaa kahdesta länsi- suomalaisesta koulusta talvella 2015. Laadullisen aineiston analyysiä on ohjannut aineistolähtöinen sisällönanalyysi, jota on tukenut myös teoriatieto. Tutkimuksessa opettajien käyttämät tuen keinot jakautuivat institutionaalisiin, aktuaalisiin sekä informaalisiin keinoihin. Näiden lisäksi opettajat mainitsivat merkittävinä tukimuotoina lapselle valmistavan opetuksen, vanhempien aktiivisen roolin lapsen koulunkäynnissä sekä opettajan kulttuurisen tietämyksen. Tämän tutkimuksen perusteella huomiota pitäisi kiinnittää jatkossa erityisesti valmistavan, oman äidinkielen ja suomi toisena kielenä - opetuksen kehittämiseen ja resurssien riittävyyteen, opettajien kulttuurisen tietämyksen lisäämiseen sekä maahanmuuttajataustaisten lasten ja perheiden tukemiseen koulun ulkopuolella.
Hakusanat: maahanmuuttajataustaiset oppilaat, monikulttuurisuus, kolmiportainen tuki, kokonaisvaltainen tuki, opettajuus
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivinen valmistava opetus
Pasula, Sari (2019)Pro gradu -tutkielmassa tarkestellaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden inklusiivista valmistavaa opetusta. Teoriataustassa on koottu yleistä tietoa inklusiivisesta kasvatuksesta ja opetuksesta sekä monikulttuurisesta ... -
Huoltajien näkökulma maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oman äidinkielen opetukseen
Rönkkö, Janika (2014) -
Opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta
Panula, Tuuli; Parviainen, Aino (2016)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on antaa ... -
Aineenopettajien näkökulmia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamisen osoittamisen keinoihin ja pedagogisten asiakirjojen hyödyntämiseen
Lakaniemi, Noora (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa aineenopettajien käyttämistä osaamisen osoittamisen keinoista sekä pedagogisten asiakirjojen hyödyntämisestä, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppiainekohtaista taitotasoa ... -
”Ymmärretään enemmän toisiamme paremmin kuin suomalaiset” : maahanmuuttajataustaisten nuorten kokemuksia vertaissuhteistaan
Amin, Hibaaq (2023)Tässä tutkimuksessa tutkittiin maahanmuuttajataustaisten nuorten vertaissuhteita. Kansainväliset sekä kansalliset tutkimukset ovat osoittaneet, kuinka ystävyyssuhteet jakautuvat usein maahanmuuttajataustaisten nuorten sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.