Nuorten ADHD-diagnoosilleen rakentamat merkitykset
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ADHD on yksi yleisimmistä ja tutkituimmista
lasten ja nuorten psykiatrisista häiriöistä. Silti sen tutkiminen diagnosoitujen
nuorten omasta näkökulmasta on jäänyt vähälle huomiolle. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä nuoret rakentavat
ADHD-diagnoosilleen sekä miten he asemoivat itsensä suhteessa ADHDdiagnoosiinsa.
Lisäksi selvitettiin, millaista kiinnittymistä ADHD:hen kukin
merkityksenanto ja positio edustavat.
Tutkimuksen aineistona olivat 13 ADHD-diagnoosin saaneen nuoren
haastattelut. Tutkimuksen osallistujat olivat haastatteluun osallistuessaan iältään
11–16 -vuotiaita. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto analysoitiin
diskursiivisen psykologian periaatteiden mukaisesti.
Nuorten haastatteluista löydettiin viisi eri ADHD-diagnoosille rakennettua
merkitystä: ADHD lääketieteellisenä tosiasiana, ADHD psykososiaalisena
ongelmana, ADHD kontrolloitavana ilmiönä, ADHD kyseenalaisena diagnoosina
sekä ADHD epäselvänä ilmiönä. Erilaisia subjektipositioita löytyi aineistosta
yhteensä kuusi: potilaan, saajan, uhrin, toimijan, kriitikon sekä etääntyjän
positiot. Kiinnittyminen suhteessa ADHD-diagnoosiin vaihteli eri merkityksenannoissa
ja positioissa vahvasta heikkoon sekä alistuvasta epämääräiseen.
Tutkimus osoitti, että nuoret rakensivat moninaista ja osittain myös ristiriitaista
kuvaa ADHD-diagnoosistaan eri merkityksenannoissa. Osa nuorista oli
vahvasti kiinnittynyt ADHD-diagnoosiinsa ja kuvasi neurobiologisia tekijöitä
diagnoosin taustalla. Osa nuorista taas kiinnittyi diagnoosiin heikosti ja vastustavasti
korostaen ADHD:n sosiologisia selitysmalleja sekä sitä, ettei ADHD ole
poikkeavuutta aiheuttava häiriö. Tutkimus herättää ajattelemaan kunkin merkityksellistämisen
tavan ja kiinnittymisen seurauksia nuoren identiteetin rakentamiselle
ja omalle toimijuudelle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Kalliomäki, Sarianna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ... -
”Ja sitte se musiikki, jotenki siitä tulee semmonen olo että ei oo yksin” : musiikin rooli ja merkitykset 19–24-vuotiaiden nuorten arjessa
Kourilehto, Lotta (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia rooleja ja merkityksiä 19–24-vuotiaat suomalaiset nuoret arkipäiväiselle musiikin käytölle antavat, sekä sitä, mitkä eri tekijät voivat olla yhteydessä siihen, millaiseksi ... -
Mikä on ADHD? : diagnosoitujen lasten ja heidän äitiensä diagnoosille antamat merkitykset
Honkasilta, Juho (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Jokainen meistä muodostanee mielessään jonkinlaisia merkityksiä ja mielleyhtymiä kuullessaan kirjainyhdistelmän adhd ja rientänee jakamaan tekemiään arjen diagnooseja tuttavistaan (”sillä ja sillä varmaan on se adhd, ... -
Lasten, nuorten ja huoltajien kokemuksia ADHD:n lääkehoidosta ja koulunkäynnistä
Korhonen, Tiina Susanna (2006) -
Lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa
Salin, Karoliina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa. Tavoitteena on saada tietoa siitä, miten sijaishuollossa asuvat tai asuneet lapset ja nuoret kokevat olleensa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.