Nuorten ADHD-diagnoosilleen rakentamat merkitykset
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö ADHD on yksi yleisimmistä ja tutkituimmista
lasten ja nuorten psykiatrisista häiriöistä. Silti sen tutkiminen diagnosoitujen
nuorten omasta näkökulmasta on jäänyt vähälle huomiolle. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä nuoret rakentavat
ADHD-diagnoosilleen sekä miten he asemoivat itsensä suhteessa ADHDdiagnoosiinsa.
Lisäksi selvitettiin, millaista kiinnittymistä ADHD:hen kukin
merkityksenanto ja positio edustavat.
Tutkimuksen aineistona olivat 13 ADHD-diagnoosin saaneen nuoren
haastattelut. Tutkimuksen osallistujat olivat haastatteluun osallistuessaan iältään
11–16 -vuotiaita. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa aineisto analysoitiin
diskursiivisen psykologian periaatteiden mukaisesti.
Nuorten haastatteluista löydettiin viisi eri ADHD-diagnoosille rakennettua
merkitystä: ADHD lääketieteellisenä tosiasiana, ADHD psykososiaalisena
ongelmana, ADHD kontrolloitavana ilmiönä, ADHD kyseenalaisena diagnoosina
sekä ADHD epäselvänä ilmiönä. Erilaisia subjektipositioita löytyi aineistosta
yhteensä kuusi: potilaan, saajan, uhrin, toimijan, kriitikon sekä etääntyjän
positiot. Kiinnittyminen suhteessa ADHD-diagnoosiin vaihteli eri merkityksenannoissa
ja positioissa vahvasta heikkoon sekä alistuvasta epämääräiseen.
Tutkimus osoitti, että nuoret rakensivat moninaista ja osittain myös ristiriitaista
kuvaa ADHD-diagnoosistaan eri merkityksenannoissa. Osa nuorista oli
vahvasti kiinnittynyt ADHD-diagnoosiinsa ja kuvasi neurobiologisia tekijöitä
diagnoosin taustalla. Osa nuorista taas kiinnittyi diagnoosiin heikosti ja vastustavasti
korostaen ADHD:n sosiologisia selitysmalleja sekä sitä, ettei ADHD ole
poikkeavuutta aiheuttava häiriö. Tutkimus herättää ajattelemaan kunkin merkityksellistämisen
tavan ja kiinnittymisen seurauksia nuoren identiteetin rakentamiselle
ja omalle toimijuudelle.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [27659]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
Kalliomäki, Sarianna (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen ... -
Lasten, nuorten ja huoltajien kokemuksia ADHD:n lääkehoidosta ja koulunkäynnistä
Korhonen, Tiina Susanna (2006) -
Lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa
Salin, Karoliina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa. Tavoitteena on saada tietoa siitä, miten sijaishuollossa asuvat tai asuneet lapset ja nuoret kokevat olleensa ... -
Nuorten kasautuneet uhrikokemukset : yhdeksäsluokkalaisten uhrikokemusten kasautumisen yhteydet yksilöön, perheeseen ja vapaa-aikaan liittyviin tekijöihin
Kuusela, Krista (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälaisena ilmiönä nuorten kasautuneet uhrikokemukset näyttäytyvät suomalaisessa kontekstissa sekä tarkastella sen yhteyksiä ekologista mallia mukaillen yksilöön, perheeseen ja ... -
"Nykyään sitä on oppinut arvostaa" : nuorten, joilla on CP- vamma, kokemuksia pitkäaikaisesta fysioterapiasta
Vänskä, Nea (2012)Pro gradu- tutkimukseni tarkoituksena on ymmärtää ja kuvata nuorten, joilla on CP- vamma, kokemuksia pitkäaikaisesta fysioterapiasta fenomenologis- hermeneuttisen tutkimusasetelman kautta. Tutkimus liittyy laajempaan ...