Sharing cultural knowledge at work: a study of chat interactions of an internationally dispersed team
Lahti, M. (2015). Sharing cultural knowledge at work: a study of chat interactions of an internationally dispersed team. Language and Intercultural Communication, 15(4), 513-532. https://doi.org/10.1080/14708477.2015.1031673
Julkaistu sarjassa
Language and Intercultural CommunicationTekijät
Päivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© 2015 Taylor & Francis. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by Taylor & Francis. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
Tässä artikkelissa tarkastellaan etnometodologisen jäsenkategorisoinnin analyysin avulla, kuinka kansainvälisesti hajautetun tiimin jäsenet jakavat kulttuurista tietoa Skype™ -keskusteluissaan. Tarkemmin katsotaan sitä, miten osallistujat luokittelevat itsensä ja muut tiimin jäsenet ’kulttuurisiksi tietäjiksi’ ja ’ei tietäjiksi’. Analyysissa havaittiin neljä tapaa, joilla tiimin jäsenet jakoivat tietoa samalla kun he hallinnoivat tehtävien jakelua ja suorittamista sekä rakensivat yhteisymmärrystä vuorovaikutuksessa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kulttuurinen tieto on dynaamisesti muuttuvaa, kontekstisidonnaista ja vuorovaikutuksessa rakentuvaa. Sen sijaan että kulttuurisuus haittaisi tai parantaisi tiimivuorovaikutusta, kulttuuria muovataan vuorovaikutustilanteen aikana, ja sillä on joustavia sisältöjä, rajoja ja jäsenyyksiä. Nämä havainnot problematisoivat yleistä tieteellistä käsitystä, jonka mukaan kansainvälisesti hajautetut tiimit joko kärsivät kullttuurienvälisistä väärinymmärryksistä ja konflikteista tai sitten tuottavat kulttuurista innovatiivisuutta ja synergiaa.
...
In this study the ethnomethodological method of membership categorisation analysis is applied to examine how members of an internationally dispersed team share cultural knowledge in their Skype™ chat conversations through mobilising categorisation as ‘cultural knower’ and ‘not knower’ for oneself and the others. Four recurring ways of sharing cultural knowledge were identified as the participants managed the distribution and completion of tasks, and attended to building mutual understanding in the unfolding interaction. The findings illustrate that cultural knowledge sharing is dynamic, situational and collaborative. Rather than hindering or enhancing interaction, culture is an interactional accomplishment with fluid referents, boundaries and membership. These observations problematise the predominant accounts of internationally dispersed teaming as either fraught with intercultural misunderstanding and conflict, or brimming with innovation and synergy.
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1470-8477Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24721199
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Communicating interculturality in the workplace
Lahti, Malgorzata (University of Jyväskylä, 2015) -
‘Cheaters and Stalkers’ : Accusations in a classroom
Niemi, Kreeta; Bateman, Amanda (Sage Publications Ltd., 2015)This paper explores accusations as collaboratively accomplished in classroom peer interactions in the absence of a teacher. The analysis shows how the children use local classroom rules and teacher authority as resources ... -
"Jos englanti ei suju, ni se on vaan harmi, tulee paljon väärinymmärryksii" : an interview study on English use at an international workplace in Finland
Lohilahti, Ella (2019)Englantia käytetään yhä useammin maailmanlaajuisesti lingua francana eli kommunikoinnin yleiskielenä, kun yhteistä äidinkieltä ei ole. Monissa työpaikoissa, esimerkiksi Suomessa, englannin kielen taitoa pidetään yhtenä ... -
Moral beings and becomings : children's moral practices in classroom peer interaction
Niemi, Kreeta (University of Jyväskylä, 2016)This study investigates children’s social and moral practices as they appear in everyday classroom peer interaction. Its focus is on the relations between children’s interaction and moral understandings in situ. Juxtaposing ... -
Bridging the Divide : understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools
Huizinga, Rick (2016)Huizinga, Rick H. 2016. Bridging the Divide: Understanding interactions between international and home students in U.S. secondary schools. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.