dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna | |
dc.contributor.author | Lehtinen, Jonna | |
dc.date.accessioned | 2015-10-13T17:55:01Z | |
dc.date.available | 2015-10-13T17:55:01Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1497556 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47303 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa toimivilla opettajilla ja aikuisopiskelijoilla on verkko-opetuksesta ja –opiskelusta. Lisäksi tutkimus kartoitti opettajien ja aikuisopiskelijoiden näkemyksiä ja suhtautumista verkko-oppimiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea opettajaa ja neljää aikuisopiskelijaa keväällä 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltamalla. Opiskelijat näkivät verkko-oppimisen tuovan opiskeluun lisää ajasta ja paikasta riippumatonta joustavuutta. Haastavimpana verkko-opiskelussa opiskelijat kokivat oman aktiivisuuden ylläpitämisen sekä aidon, kasvokkaisen vuorovaikutuksen puuttumisen.
Opiskelijat kaipasivat myös enemmän tukea ja ohjausta oppimiseen. Opintojen selkeä rakenne ja oppimisympäristön helppokäyttöisyys koettiin edistävän opiskelua. Opettajien osalta tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaitoksen ja opettajayhteisön toimintatapoja tulisi kehittää verkko-opetuksen näkökulmasta kannustavampaan suuntaan. Opettajat kaipasivat enemmän kollegiaalista yhteistyötä sekä verkostoitumista verkko-opetuksen hyvien käytänteiden jalkauttamiseksi. Myös pedagogista tukea verkko-opetuksen järjestämiseen kaivattiin lisää. Haasteellisimpana verkko-opetuksen toteuttamisessa opettajat pitivät vuorovaikutuksen luomista sekä sitä, että verkko-opintojen suunnittelua vaatii paljon aikaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (63 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | aikuisopiskelija | |
dc.subject.other | aikuiskoulutus | |
dc.subject.other | verkko-oppiminen | |
dc.subject.other | verkko-opetus | |
dc.title | Opettajien ja aikuisopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisesta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510133370 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-10-13T17:55:02Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | aikuiset | |
dc.subject.yso | aikuisopiskelijat | |
dc.subject.yso | aikuiskoulutus | |
dc.subject.yso | verkko-oppiminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |