Tuntemattomasta tähdenlennoksi : laulukilpailujen heijastumia peruskoulun musiikintunteihin
Laulukilpailut ovat osa lapsen arkielämää: lapset näkevät erilaisia laulukilpailuja jatkuvasti televisiosta. Laulukilpailujen vaikutukset ovat selvästi nähtävissä esimerkiksi lasten laulutekniikasta ja lasten kiinnostuksesta populaarimusiikkia kohtaan, mutta siitä huolimatta laulukilpailujen vaikutuksia lapsiin on tutkittu varsin vähän. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää millä tavalla laulukilpailujen merkitys näkyy peruskoulun musiikintunneilla.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, joista neljä oli opettajia ja neljä laulukilpailujen asiantuntijoita. Opettajien kautta halusimme selvittää, miten musiikkikilpailut näkyvät peruskoulun musiikintunneilla. Asiantuntijat olivat olleet järjestämässä erilaisia laulukilpailuja.
Tutkielmassa saadut tulokset jaettiin kolmeen aihepiiriin: kilpailut, kilpailut ja lapsi sekä kilpailut ja koulu. Laulukilpailut koettiin pääasiassa positiivisina, mutta television kilpailuformaatteihin suhtauduttiin varauksellisesti niihin liittyvien sopimusten vuoksi. Kilpailussa annettavan palautteen toivottiin olevan realistisempaa. Taloudelliset arvot ajateltiin suurimmiksi laulukilpailujen tausta-arvoiksi. Tutkielmassa selvisi, että laulukilpailut vaikuttavat lapseen niin positiivisesti kuin negatiivisesti. Laulukilpailujen vaikutukset koettiin näkyvän lapsen tunne-elämän kehityksessä ja lasten laulutaidoissa. Erityisesti se, kuinka kilpailussa pärjättiin, vaikuttaa lapsen sosiaalisiin suhteisiin ja minäkuvan kehitykseen. Laulukilpailut näkyivät peruskoulun musiikintunneilla lähinnä ohjelmiston kautta, mutta niiden koettiin näkyvän myös esiintymishalukkuudessa ja haluna laulaa. Ohjelmiston muutoksen ja lasten laulutekniikan välillä nähtiin yhteys, esimerkiksi lasten äänialat ovat kaventuneet. Suurimpana syynä kilpailuihin osallistumiseen nähtiin lasten halu kilpailla sekä julkisuuden ja laulajan ammatin tavoittelu.
Tutkimustulokset osoittivat, että laulukilpailut näkyvät peruskoulun musiikintunneilla. Tulokset osoittivat sen, että laulukilpailujen vaikutukset heijastuvat laajalle alueelle ja sitä tulisi tutkia enemmän lapsen näkökulmasta. Laulukilpailujen vaikutukset lapseen ja niiden näkyminen koulussa tulisi huomioida, että opettaja voisi kiinnittää näihin asioihin huomiota myös omassa opetuksessaan.
...
Different talent and singing competitions are part of children´s everyday life. Impacts of the singing competitions can be seen for example in children ́s singing technique and in their increasing interest to popular music. However there are only few researches about the impacts of singing competitions. In our research we have tried to find out how singing competitions can be seen in music lessons in comprehensive school. We have used half structured theme interview as our research method. We made eight interviews. Four interviewees were music teachers and four experts of the singing competitions. From teachers we wanted to find out how singing competitions can be seen in music lessons. All the experts have been working in singing competitions and from them we found out how and why the competitions exist.
Results of the study were divided to three main topics: Competitions, Competitions and Child and Competitions and School. Singing competitions were usually seen positive way but because involvement of the contracts, the television formats were seen more negative way. According to the interviewee the feedback should be more realistic. Economical values were the biggest value in competitions. This study showed that singing competitions affected both positive and negative way in children´s development. Influence of the singing contests appeared in children´s social and emotional development and in singing skills. How children succeeded in competitions affected to their social relationships and development of self image. Singing competitions were part of the music lessons usually by repertoire, but also showed in children´s urge to perform and sing. Changes in repertoire and singing technique were connected for example it showed narrowing in vocal range. The biggest reason to participate in singing contests was an urge to compete and desire of fame and to become a professional singer.
The results of our research shows, that singing competitions can be seen in music lessons. The results makes clear that singing competitions effects widely and singing competitions should be researched also from children ́s point of view. People should pay attention to the effects of the singing competitions and teachers should take notice of them in their teaching.
...
Alternative title
Laulukilpailujen heijastumia peruskoulun musiikintunteihinMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kappalevalinnat ja esiintymiskokemukset tenavatähtikilpailussa : kaksi tarinaa
Tammilehto-Juntunen, Elina (2008) -
YouTube-laulajien motiivitekijät fenomenologisesta näkökulmasta tarkasteltuna
Nurmi, Mataleena (2015)Yksi YouTube‐videonjakopalvelun mukanaan tuoma ilmiö on YouTube‐laulajat, jotka kuvaavat lauluesityksensä kameralle ja lataavat sen sitten palveluun. Nämä yksinkertaiset videot ovat olleet ensimmäinen askel muutamien suurien ... -
Musiikinharrastajasta opetustyön ammattilaiseksi : pianopedagogien elämänkokemuksia
Koto, Marianne (2011)Musiikkipedagogin sekä musiikkikasvattajan koulutus valmistaa kasvatustyöhön monipuolisia musiikin alan ammattilaisia toimimaan erilaisissa työtehtävissä aina perinteisestä soitonopetuksesta näyttävien musiikkiproduktio ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ...