Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
Kuluttajan sijaintitiedon hyödyntäminen mainonnassa on todettu tehokkaaksi tavaksi hoitaa markkinointikommunikaatio asiakkaisiin. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee sijaintiin perustuvan mainonnan piirteitä sekä määrittelee minkälainen sijaintiin perustuva mainonta vastaa kuluttajan tarpeita. Tutkielmassa käsitellään myös mobiililaitteiden roolia mainonnan välittämisessä.
Tutkimustuloksena todettiin mobiililaitteiden soveltuvan hyvin sijaintiin perustuvan mainonnan toteuttamiseen niissä olevien ominaisuuksien ansiosta. Kuluttajalle taas on tärkeää, että hän voi itse kontrolloida, milloin vastaanottaa mainontaa ja mainonnan sisällön tulee taas tarjota tarpeellisia ja hyödynnettävissä olevia etuja pelkän informatiivisen sisällön sijasta. Ennen markkinointiviestien lähettämistä on oleellista myös kysyä kuluttajalta lupa mainonnalle ja muokata mainonta vastaamaa yksittäisen kuluttajan mieltymyksiä. Mainonnan negatiivisten puolten vaikutus tulee pyrkiä pitämään mahdollisimman pienenä. Suurimmaksi ongelmaksi kuluttajille muodostuu yksityisyyden menettäminen, joka muodostuu kuluttajan jatkuvasta sijainnin seurannasta sekä markkinoijien suuresta kuluttajaan liittyvästä tietomäärästä.
...
Utilizing a consumer’s location information in advertising has proven to be effective way to communicate with customers. This literature review specifies the characteristics of location-based advertising and defines what kind of location-based advertising fulfills the customer needs. This thesis also deals with the role
of mobile devices as a platform for advertising.
The results reveal that, because of their characteristics, mobile devices are excellent at delivering location-based advertising. For the consumer, it is important that he or she can control when to receive advertising. The content of advertising has to be something useful and valuable, instead of only being informative content. Before the marketing messages are sent, it is essential to ask the consumer for permission to advertise, and to personalize the advertising to that consumer’s individual preferences. The effect of the negative sides of advertising should be as small as possible. For consumers, the biggest problem of location-based advertising is a loss of privacy. As consumers can often be continuously tracked, marketers can gather a large amount of data on a consumer.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuluttajien suhtautuminen mobiililaitteilla tapahtuvaan sijaintiin perustuvaan mainontaan
Ruhanen, Aleksi (2019)Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on keskeistä toimivan sijaintiin perustuvan mainonnan kehittämisessä. Ilman kuluttajan hyväksyntää mainonnan on vaikeaa saada viestiään perille kuluttajalle. ... -
Käyttäytymiseen perustuva kohdennettu mainonta verkossa : hyödyllistä sisältöä vai kuluttajan yksityisyyden rikkomista?
Suontama, Julia (2022)Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien asenteisiin kohdennettua mainontaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka asenne käyttäytymiseen ... -
Käytettävyyden vaikutus mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta
Flink, Lauri (2018)Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet, niiden ostopäätös ja käytettävyyden vaikutus ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, ... -
Mobiilipaikannuspalvelut teleoperaattorin näkökulmasta
Koponen, Kai (2012) -
Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
Laitinen, Sanna (2011)Laitinen, Sanna Maria Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-päätösprosessiin? Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 36 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaajat: ...