University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kuluttajien suhtautuminen mobiililaitteilla tapahtuvaan sijaintiin perustuvaan mainontaan

Icon
881.2Kb

Authors
Ruhanen, Aleksi
Date
2019
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden ymmärtäminen on keskeistä toimivan sijaintiin perustuvan mainonnan kehittämisessä. Ilman kuluttajan hyväksyntää mainonnan on vaikeaa saada viestiään perille kuluttajalle. Tutkimalla mainonnassa olevia tekijöitä saadaan muodostettua parempi kuva siitä minkälaista mainontaa kuluttajat haluavat vastaanottaa. Tämän tutkielman tarkoituksena on tunnistaa tekijöitä, jotka tekevät mobiililaitteilla tapahtuvasta sijaintiin perustuvasta mainonnasta kuluttajan toiveiden mukaista. Tutkimuksessa suoritettiin kirjallisuuskatsaus, jossa perehdyttiin mobiililaitteiden ja sijaintiin perustuvan mainonnan ominaisuuksiin sekä aikaisempiin mainonnan eri muotoja käsitteleviin tutkimuksiin. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tunnistetaan kuluttajan kannalta merkittäviä tekijöitä, joita ilmenee sijaintiin perustuvassa mainonnassa. Tunnistettujen merkittävien tekijöiden testaamista varten kerättiin aineisto sähköisesti toimitetulla kyselytutkimuksella. Kyselytutkimus suunnattiin kaikille suomalaisille mobiililaitteiden käyttäjille, ja hyväksyttäjä vastauksia kerättiin 194 kappaletta. Aineisto analysoitiin SPSS- ja Excel-ohjelmistoilla. Tutkimus vertailee tunnistettuja kuluttajan kannalta merkittäviä tekijöitä keskenään. Tutkimuksen tuloksien mukaan tärkeimmiksi tekijöiksi muodostuivat pull-välitysmekanismi, yksityisyys, kuluttajan suostumus, viihteellisyys ja kohdentaminen. Kuluttajien asenne mainontaa kohtaan näyttäytyi neutraalina. Ärsyttävyys, informatiivisuus ja push-välitysmekanismi taas saivat alhaisen arvon, joka kertoo, ettei niitä nähty yhtä keskeisenä tekijänä mainonnassa. Saatujen tulosten nähtiin osittain tukevan aikaisempien tutkimusten tulosta, mutta osittain myös olevan niitä vastaan. ...
 
Understanding the factors affecting consumer behaviour is important in devel-oping functioning location-based advertising. Without the permission from consumer it is unlikely that advertising has any effect to the consumer. By stud-ying different factors relating advertising we can form a better picture about what kind of advertising consumers want to receive. This research aimed to identify factors that make location-based advertising, that is based on mobile devices, consumer friendly. Literature review was conducted to give a better picture about previous literature regarding different forms of advertising along describing features of mobile devices and location-based adverting. Based on literature review factors affecting consumer in location-based advertising were identified. To test the identified factors, an online questionnaire was made for gathering research data. The survey was aimed at all Finnish mobile device us-ers and altogether 194 accepted responses were collected. The data was ana-lyzed by using SPSS and Excel software. This research compares identified fac-tors affecting consumer among each other. The research suggest that pull deliv-ery mechanism, privacy, consumer’s permission, entertainment and personali-zation are the most important factors for the consumer. Consumer attitude to-wards advertising was found to be neutral. Irritation, informativeness and push delivery mechanism in turn received a low value which indicates that they weren’t seen as a central factor in advertising. Received outcome was found to partially support results from existing literature, but also to be inconsistent with some of the previous findings. ...
 
Keywords
sijaintiin perustuva mainonta mobiilimarkkinointi mainonta kuluttajat mobiililaitteet sijainti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912205473

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuluttajien suhtautuminen mobiililaitteiden tietoturvauhkiin 

    Kannisto, Leo; Mattila, Petri (2017)
    Tämä on pro gradu -tutkielma aiheesta ”kuluttajien suhtautuminen mobiililaitteiden tietoturvauhkiin”. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään kuluttajien suhtautumista mobiililaitteidensa tietoturvakysymyksiin – etenkin siihen, ...
  • Suomalaisten kuluttajien suhtautuminen eettiseen kaupankäyntiin ja Reilun kaupan tuotteisiin 

    Oksanen, Reetta (2002)
  • Käyttäytymiseen perustuva kohdennettu mainonta verkossa : hyödyllistä sisältöä vai kuluttajan yksityisyyden rikkomista? 

    Suontama, Julia (2022)
    Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien asenteisiin kohdennettua mainontaa kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää, kuinka asenne käyttäytymiseen ...
  • Äitiyskeskustelun paikka : kirjoittajien suhtautuminen vauvakuume-keskusteluketjuun ja sen sisällä tapahtuvaan toimintaan Suomi24.fi:n keskustelupalstalla 

    Heinonen, Mira-Maria (2016)
    Maisterintutkielmassani tarkastelen, kuinka äitiys- ja vauva-aiheiseen internetin keskusteluketjuun kirjoittavat arvottavat tekstejään sekä millaisia äitiyteen ja äitiyskeskusteluun liittyviä representaatioita ja diskursseja ...
  • Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis 

    Aalto, Aleksi (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre