"Sellasena ku sinä oot, niin sinä oot ihana" : äitien käsityksiä kasvatuksen aatteellisista ja toiminnallisista periaatteista
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, minkälaisia käsityksiä äideillä on
kasvatuksen aatteellisista ja toiminnallisista periaatteista. Tutkimuksessa käytettiin
fenomenografista tutkimusotetta, jolloin äitien käsityksistä oli mahdollista muodostaa
erilaisia kategorioita kasvatuksen periaatteista. Aineistonkeruumenetelmänä toimi
puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna kymmenelle
äidille. Äidit olivat iältään 23–44-vuotiaita ja heillä kaikilla oli alle kouluikäisiä lapsia.
Haastattelun teemat käsittelivät esimerkiksi äitien arvoja, käsityksiä hyvästä
kasvatuksesta, äidin ja lapsen vuorovaikutusta sekä erilaisia kasvatustyylejä.
Tulokset osoittivat, että äidit kokevat kasvatuksen sekä äitinä olemisen tärkeäksi
tehtäväksi. Heidän välillään esiintyi samankaltaisuutta siten, että kaikkien kymmenen
äidin arvoissa olivat esillä onnellisuuden, rakkauden, oikeudenmukaisuuden, hyvyyden
sekä omanarvontunnon teemat. Lisäksi äitien kasvatusperiaatteissa korostuivat
lapsilähtöisyys, erilaisten taitojen ja ominaisuuksien opettaminen sekä onnellisen ja
turvallisen lapsuuden tarjoaminen. Eroavaisuutta äitien kasvatusperiaatteiden välille
toivat yksilölliset kokemukset lapsuudesta sekä omilta vanhemmilta saadusta
kasvatuksesta.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena voidaan pitää äitien yhteneväistä ajatusta
siitä, että lapsi on hyvä juuri sellaisena kuin hän on. Äidit kuvasivat kasvatusta
tunnepitoisesti, mikä vahvistaa käsitystä äidin ja lapsen välisestä emotionaalisesta ja
erityisestä suhteesta. Tutkimukseni osoitti yhdenmukaisesti muiden tutkimusten kanssa,
että kasvatusperiaatteiden tietoisuuteen tuominen on hyödyllistä.
...
Alternative title
Äitien käsityksiä kasvatuksen aatteellisista ja toiminnallisista periaatteistaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Lohduttaja, hauskuttaja, raivopesä" : 10-11-vuotiaiden lasten käsityksiä perheestä
Kataja, Inka (2002) -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Kielitietoisuus varhaiskasvatuksen opettajien käsityksissä ja käytännöissä
Niiranen, Inka; Mannermetsä, Salla (2024)Tämä tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kontekstiin, ja sen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on kielitietoisuus. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät kielitietoisuuden. ... -
Career practitioners' conceptions of social media and competency for social media in career services
Kettunen, Jaana (University of Jyväskylä, Finnish Institute for Educational Research, 2017) -
Päiväkeskusohjaajien käsityksiä omatoimisuudesta ja sen tukemisesta ikääntyneillä
Partanen, Katri (2004)