dc.contributor.advisor | Puolimatka, Tapio. | |
dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna. | |
dc.contributor.author | Valkonen, Maria | |
dc.date.accessioned | 2015-10-02T17:33:55Z | |
dc.date.available | 2015-10-02T17:33:55Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1496860 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47244 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti kuvailemaan itsenäisten sekä vuorovaikutteisten opetus- ja opiskelumenetelmien ilmenemistä opiskelijoiden arjessa. Tutkimuksen avulla kartoitettiin opiskelijoiden määritelmiä ja kokemuksia itsenäisistä ja vuorovaikutteisista opetus- ja opiskelumenetelmistä sekä opiskelijoiden käsityksiä käytettyjen menetelmien mahdollisesta kehittämisestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla vuosina 2012 ja 2015. Aineiston analyysissa hyödynnettiin fenomenografiaa sekä sisällönanalyysia, eli teemoittelua. Fenomenografia toimi samalla myös tutkimuksen laajempana viitekehyksenä.
Tutkimustulosten mukaan opiskelijat määrittelivät itsenäiset sekä vuorovaikutteiset opetus- ja opiskelumenetelmät yhtäläisesti perustuen menetelmien vaatimaan yksin ja muiden kanssa työskentelyn määrään. Itsenäinen ja vuorovaikutteinen työskentely koettiin siten toistensa vastakohdiksi. Opiskelijoiden kokemuksissa toistuvat teemat vapaudesta, vastuusta, oppimisesta sekä yhteisöllisyydestä. Tutkittavien käsityksen mukaan opintojen kehittämiskohteita olivat vuorovaikutuksen, ohjauksen, tiedon soveltamista vaativien oppimismenetelmien, kurssien osasuoritustapojen sekä valinnanmahdollisuuksien lisääminen. Tutkittavat toivoivat opinnoissaan hyödynnettävän monipuolisesti erilaisia opetus- ja opiskelumenetelmiä itsenäisen sekä vuorovaikutteisen työskentelyn tasapaino huomioon ottaen.
Tutkittavien käsitykset olivat yhteydessä aiempiin opiskelijatyytyväisyyttä sekä oppimiskokemuksia koskeviin tutkimustuloksiin. Tulokset olivat linjassa myös koulutuspolitiikkaan liittyvän ajankohtaisen keskustelun kanssa. Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että opiskelijoiden käsitykset yliopistolla käytettävistä opetus- ja opiskelumenetelmistä sekä niiden kehittämisestä tulisi ottaa paremmin huomioon yliopiston opetussuunnitelmatyössä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (88 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | opetusmenetelmä | |
dc.subject.other | opiskelumenetelmä | |
dc.subject.other | itsenäinen työskentely | |
dc.subject.other | vuorovaikutteinen työskentely | |
dc.subject.other | yliopisto | |
dc.subject.other | opiskelija | |
dc.title | Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta | |
dc.title.alternative | Opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510023304 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2015-10-02T17:33:56Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | yliopistopedagogiikka | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | itsenäinen työskentely | |
dc.subject.yso | interaktiivisuus | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |