Opiskelijaäitien kokemuksia perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisesta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata, miten opiskelijaäidit kokevat perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittamisen. Perheiden hyvinvointi on jatkuvana yhteiskunnallisen keskustelun kohteena, ja keskustelun tueksi tarvitaan tutkimusta. Elinikäinen oppiminen on yleistynyt ja siihen kannustetaan, jolloin lisääntynyt opiskelu kasvattaa myös perheellisten opiskelijoiden määrää. Työn ja perheen yhteensovittamisen kysymysten tutkimisen ollessa yleisempää, on tärkeä tutkia myös perheen ja opiskelun yhteensovittamisen teemoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena tarkoituksena ymmärtää alle 30-vuotiaiden pikkulapsiperheellisten äitien kokemuksia. Aineisto kerättiin kymmenellä teemahaastattelulla, mikä on joustava menetelmä ja mahdollistaa tarkennusten tekemisen haastattelutilanteessa. Analysointimenetelmänä on käytetty teemoittelua.
Perheen ja yliopisto-opiskelun yhteensovittaminen onnistui suurimmalta osalta äideistä hyvin. Äidit olivat motivoituneita sovittamaan yhteen molemmat haaveensa. Opiskelun ja perheen yhteensovittamisen organisointi vaikutti siihen, oliko opiskelu
pää- vai sivutoimista. Opiskelijaäitien arkea kuvaakin äitiyden ja opiskelun tasapainottelu. Ajankäytön koettiin tehostuvan perheellisenä. Opiskelu oli haastavampaa, jos opintoja ei organisoitu erilliseksi opiskeluajaksi. Keskeisiä yhteensovittamiseen vaikuttavia tekijöitä olivat päivähoitoratkaisut, opiskelumotivaatio ja opintojen joustavuus. Perheellisten elämäntilanne vaikutti heidän osallisuuteen yliopistoyhteisössä.
Päivähoitojärjestelmä, jaetun vanhemmuuden hyödyntäminen, yliopiston joustavat oppimismenetelmät ja aikataulut edesauttavat yhteensovittamisen onnistumista ja mahdollistavat osallisuuden yliopistoyhteisöön. Näihin huomiota kiinnittämällä luodaan parempaa perhearkea opiskeleville perheellisille. Yhteiskunta voi tukea opiskelun ja perheen yhteensovittamista siihen myötämielisesti suhtautumalla, mahdollistamalla edullisen päivähoidon saatavuuden ja tukemalla jaettua vanhemmuutta. Näin edistetään perheellistymistä ja elinikäistä oppimista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Valkonen, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti ... -
Työn, perheen ja opiskelun yhteensovittaminen aikuisopiskelijoilla ja koettu työpaikan tuki
Soppi, Anita (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miltä työn, perheen ja opiskelun yhteensovittaminen aikuisopiskelijoilla näyttäytyy ja miten aikuisopiskelijat eroavat toisistaan yhteensovittamisen onnistumisessa. Lisäksi mielenkiinnon ... -
Isien kokemuksia työn ja perheen yhteensovittamisesta sekä vastuiden jaoista vauvaperheissä
Turja, Eveliina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla, millaisia kokemuksia vauvaperheiden isillä oli työn ja perheen yhteensovittamisesta sekä vastuiden jaoista kotitöissä, lasten kasvatuksessa ja hoidossa. Lisäksi tässä tutkimuksessa ... -
Tasapainoilua ja rajanhallintaa : nuorten näkemyksiä perheen perustamisesta sekä työn ja perheen yhteensovittamisesta.
Lindroos, Emmi; Sevon, Eija; Alakärppä, Outi; Rönkä, Anna (Valtion nuorisoneuvosto; Nuorisotutkimusseura; Nuorisotutkimusverkosto ; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2020)Nuoruus ja muotoutuva aikuisuus ovat elämänvaiheita, joihin kouluttautuminen ammattiin, työelämään siirtyminen sekä vakavan parisuhteen aloittaminen ja perheen perustaminen useimmilla sijoittuvat. Työn, perheen ja opiskelun ... -
Kokemuksia fysiikan opiskelun haasteellisuudesta Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella
Huuhka, Niilo (2024)In this thesis difficulties in university level physics studies are investigated. Students’ personal experiences and opinions on both physics and studying physics as a subject were collected. Ten physics major students ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.