Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tässä kandidaatintutkielmassa käydään kirjallisuuskatsauksen avulla läpi massadatan käsitettä ja sen tuomia hyötyjä ja haasteita sekä yleisellä tasolla että vähittäismyyntiyrityksissä. Massadata on viimevuosien aikana noussut yhdeksi puhutuimmista teknologiatrendiksi. Tutkielmaan valittu kirjallisuus edustaa pääasiassa tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita. Massadatailmiön uutuuden takia lähdeaineistoksi on valikoitunut myös muutamia kaupallisia lähteitä ja blogeja. Tutkielmassa esitellään aluksi massadatan käsitettä yleisesti, jonka jälkeen käsitellään massadatan lähteitä ja massadatan tuomia hyötyjä ja haasteita yleisesti. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään massadatailmiötä vähittäismyyntiyritysten näkökulmasta. Tutkielmassa esitellään vähittäismyyntiyritysten massadatan lähteitä sekä massadatan hyötyjä ja haasteita vähittäiskauppayrityksille ja niiden markkinointiin. This Bachelor’s thesis goes through definition of the Big Data, benefits and chal-lenges of the Big Data at a general level and in the retail industry. It is based on the literature review. In the recent years Big Data has been one of the most hyped technology trend. The collected literature represents mainly academic journals and papers. There is also some commercial sources and blogs because Big Data is such a new thing. First Big Data definition is introduced at a general level and then some sources of Big Data is presented at a general level. After that benefits and challenges of Big Data are introduced in general level. Next Big Data phenomenon is dealt with from a retail industry perspective. The sources, benefits and challenges of Big Data are introduced from a retail indus-try point of view. Also Big Data’s challenges and benefits for a retail marketing are considered.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Massadatan vaikutukset johdon päätöksentekoon
Eskelinen, Eevariikka (2018)Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee massadatan vaikutuksia johdon päätöksentekoon kirjallisuuskatsauksen muodossa. Uusien teknologioiden ja räjähdysmäisesti lisääntyvien laitteiden käytöstä muodostuu suuria massoja ... -
Massadatan vaikutukset yritysten päätöksentekoon
Vartiainen, Emil (2017)Teknologinen kehitys on mahdollistanut ympärillämme suurella nopeudella syntyvän, monimuotoisien ja määrällisesti valtavan massadatan keräämisen ja hyödyntämisen. Yritykset eivät kuitenkaan pysty hyödyntämään kaikkea ... -
Massadatan hyödyntäminen rikollisuuden ehkäisyssä
Räsänen, Kristian (2021)Erilaisten sensorien, mobiililaitteiden ja muiden teknologisten sovellusten kehitys on mahdollistanut suurten ja nopeasti kasvavien datamäärien keräämisen ja lähes reaaliaikaisen analysoinnin. Useista lähteistä kerättyä, ... -
Massadatan hyödynnettävyys asiakastarpeiden kartoittamisessa
Pöntinen, Ville (2018)Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään massadatan (engl. Big Data) hyödyntämistä markkinoinnissa ja etenkin asiakastarpeiden kartoittamisessa. Tutkielma alkaa aiheen, massadata määrittämisellä sekä massadata-analyysista. ... -
Massadatan käyttö asiakasanalytiikassa : case Jyväskylän Energia
Kaisto, Heini (2017)Massadata on suuresti puhuttava lisäarvon luomisen lähde niin tieteellisille yhteisöille kuin yrityksillekin. Massadatan käsite elää kehittyvän teknologian mukana, mutta tavallisimmillaan sitä voi kuvata suurena määränä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.