University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Massadatan vaikutukset vähittäismyyntiyritysten markkinointiin

Icon
547.7 Kb

Authors
Vesaluoma, Matti
Date
2015
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tässä kandidaatintutkielmassa käydään kirjallisuuskatsauksen avulla läpi massadatan käsitettä ja sen tuomia hyötyjä ja haasteita sekä yleisellä tasolla että vähittäismyyntiyrityksissä. Massadata on viimevuosien aikana noussut yhdeksi puhutuimmista teknologiatrendiksi. Tutkielmaan valittu kirjallisuus edustaa pääasiassa tieteellisiä julkaisuja ja artikkeleita. Massadatailmiön uutuuden takia lähdeaineistoksi on valikoitunut myös muutamia kaupallisia lähteitä ja blogeja. Tutkielmassa esitellään aluksi massadatan käsitettä yleisesti, jonka jälkeen käsitellään massadatan lähteitä ja massadatan tuomia hyötyjä ja haasteita yleisesti. Tämän jälkeen siirrytään käsittelemään massadatailmiötä vähittäismyyntiyritysten näkökulmasta. Tutkielmassa esitellään vähittäismyyntiyritysten massadatan lähteitä sekä massadatan hyötyjä ja haasteita vähittäiskauppayrityksille ja niiden markkinointiin.
 
This Bachelor’s thesis goes through definition of the Big Data, benefits and chal-lenges of the Big Data at a general level and in the retail industry. It is based on the literature review. In the recent years Big Data has been one of the most hyped technology trend. The collected literature represents mainly academic journals and papers. There is also some commercial sources and blogs because Big Data is such a new thing. First Big Data definition is introduced at a general level and then some sources of Big Data is presented at a general level. After that benefits and challenges of Big Data are introduced in general level. Next Big Data phenomenon is dealt with from a retail industry perspective. The sources, benefits and challenges of Big Data are introduced from a retail indus-try point of view. Also Big Data’s challenges and benefits for a retail marketing are considered.
 
Keywords
massadata vähittäismyyntiyritys tiedonlouhinta data liiketoimintaosaaminen markkinointi big data
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509213208

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4148]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Massadatan hyödyntäminen rikollisuuden ehkäisyssä 

    Räsänen, Kristian (2021)
    Erilaisten sensorien, mobiililaitteiden ja muiden teknologisten sovellusten kehitys on mahdollistanut suurten ja nopeasti kasvavien datamäärien keräämisen ja lähes reaaliaikaisen analysoinnin. Useista lähteistä kerättyä, ...
  • Massadatan hyödynnettävyys asiakastarpeiden kartoittamisessa 

    Pöntinen, Ville (2018)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään massadatan (engl. Big Data) hyödyntämistä markkinoinnissa ja etenkin asiakastarpeiden kartoittamisessa. Tutkielma alkaa aiheen, massadata määrittämisellä sekä massadata-analyysista. ...
  • Massadatan käyttö asiakasanalytiikassa : case Jyväskylän Energia 

    Kaisto, Heini (2017)
    Massadata on suuresti puhuttava lisäarvon luomisen lähde niin tieteellisille yhteisöille kuin yrityksillekin. Massadatan käsite elää kehittyvän teknologian mukana, mutta tavallisimmillaan sitä voi kuvata suurena määränä ...
  • Massadatan vaikutukset johdon päätöksentekoon 

    Eskelinen, Eevariikka (2018)
    Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee massadatan vaikutuksia johdon päätöksentekoon kirjallisuuskatsauksen muodossa. Uusien teknologioiden ja räjähdysmäisesti lisääntyvien laitteiden käytöstä muodostuu suuria massoja ...
  • Massadatan hyödyntäminen toimitusketjussa 

    Tarvainen, Jenna (2019)
    Suuria määriä dataa muodostuu jatkuvasti monista eri lähteistä niin yrityksien sisältä kuin ulkopuolelta. Tällaista nopeasti muodostuvaa ja monissa eri muodoissa olevaa valtavaa määrää dataa kutsutaan massadataksi. Yritykset ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre