From print to online : how lifestyle magazine editors-in-chief perceive advertising influence
Tämän pro gradun tarkoituksena on tutkia päätoimittajien näkökulmasta mainonnan vaikutusta lifestyle-lehtiin. Lifestyle-lehdet tekevät palvelujournalismia, joka näkee lukijat kuluttajina. Tutkimuksen tarkoituksena on myös lisätä tietoutta lifestyle-lehdistä.
Tähän tutkimukseen on haastateltu kahdeksaa lifestyle-lehden päätoimittajaa. Teemahaastattelut on analysoitu kahdella tavalla: materiaali on esitetty temaattisella koodauksella ja analyysi on muodostettu narratiivisella lähestymistavalla. Narratiivisessa analyysissa erotettiin päätoimittajien näkemykset mainonnan kertomuksiksi.
Lehdet hyväksyvät mainonnan vaikutusyritykset, esimerkiksi mainostajan sponsoroiman tuen ja PR-materiaalin käytön jos niistä on heille hyötyä. Usein päätoimittajat kutsuvat mainonnan vaikutusyrityksiä yhteistyöksi, jossa molemmat saavat hyödyn. Päätoimittajat edustavat lehtibrändiään ja ovat vastuussa lehden toimituksellisesta sisällöstä. Usein rooliin liittyy myös markkinointivastuuta, koska päätoimittaja ottaa osaa mainostajien kanssa käymiin tapaamisiin. Tämä saa aikaan päätoimittajan kaksinaisroolin ns. hybridipäätoimittajuuden, jossa piilee dilemmoja. Haastatteluista on tunnistettu seuraavat dilemmat: arvo, rooli, lojaalisuus ja onlinena julkaistavan leh-den dilemmat. Tutkimus myös sivuaa printtilehtialan tulevaisuutta.
Tähän työhön on käytetty monia kirjallisia lähteitä selittämään mainonnan vaikutusvaltaa. McQuailin (2010) joukkoviestinnän malli ja Shoemakerin ja Reesen (2014) malli selittävät vaikutusvallan teoriaa. Lisäksi joukko muita tieteellisiä artikkeleita selventävät mainonnan vaikutusta tarkemmin.
...
The purpose of this thesis is to study the impacts of advertising influence in lifestyle magazines from editors-in-chief’s perspective. Lifestyle magazines publish service journalism that views readers as consumers. The study also aims to increase awareness of lifestyle magazines.
This research is based on interviews of eight editors in lifestyle magazines. Thematic interviews have been analyzed in two ways: the data is described by thematic coding and analysis is formed by narrative approach. Narrative analysis separated editors' views to stories of advertising.
Magazines accept advertising influence attempts, for example, advertiser’s support and the usage of PR material if they are to benefit them. Often the editors describe advertising influence attempts as collaboration, in which both will benefit. Editors-in-chief are the representatives of the magazine brand and they are responsible for the editorial content. Often, the role includes marketing responsibility, for example editor-in-chief attends to the advertisers’ meetings. This can cause the editor of the so-called double role, a hybrid-editor, which has dilemmas. The following dilemmas interviews have been identified as: value, role, loyalty and online publishing dilemma. The research also shortly discusses about the future of lifestyle magazines.
This work has been used many literature sources to explain the influence of advertis-ing. McQuail’s (2010) mass communication model and Shoemaker’s and Reese’s (2014) hierarchical model explain the influence theory. In addition, a number of other articles for scientific work clarify advertising influence.
...
Muu nimeke
How lifestyle magazine editors-in-chief perceive advertising influenceAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Is This an Advertisement or a Personal Account?” : Commercialisation of Lifestyle Blogs in Finland
Hänninen, Riitta (Ethnos ry, 2015)When blogging first appeared on the map of social media in the mid-1990s, the majority of bloggers were male writing for example about the developments of the online world, or if they were political reporters, looking for ... -
Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
Myllylä, Kati (2017)Mainosten representaatiot vaikuttavat käsitykseemme itsestämme ja muista. Vaikka mainontaa on tutkittu laajasti, lapsia ja mainontaa on tutkittu lähinnä siitä näkökulmasta, millaisia mainoksia lapsille on suunnattu tai ... -
Going green or greenwashing? : perceived environmental brand incongruence in green advertising
Jussila, Lotta (2019)Tämän hetkinen maailmantilanne on tehnyt vihreistä arvoista megatrendin, myös markkinoinnin saralla. Perinteisesti vihreä markkinointi ja sen tutkiminen on keskittynyt ekologisiin (vihreisiin) tuotteisiin ja palveluihin. ... -
Hope You’re Not Totally Commercial! : Toward a Better Understanding of Advertising Recognition's Impact on Influencer Marketing Effectiveness
Sundermann, Gerrit; Munnukka, Juha (SAGE Publications, 2022)Social media influencers (SMIs) have become an effective channel for reaching targeted customers. The present study explores the influence process of advertising recognition on consumer responses in the SMI marketing ... -
Finnish lifestyle influencers roles and communication in Instagram advertisements
Penttinen, Emma (2024)Vaikuttajamarkkinointi on yleinen markkinointistrategia (Vrontis et al., 2021), jota on tutkittu useista eri näkökulmista. Tutkimuksista huolimatta tutkijat ovat havainneet rajoitteita sosiaalisen median kaupallisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.