Finnish lifestyle influencers roles and communication in Instagram advertisements
Vaikuttajamarkkinointi on yleinen markkinointistrategia (Vrontis et al., 2021), jota on tutkittu useista eri näkökulmista. Tutkimuksista huolimatta tutkijat ovat havainneet rajoitteita sosiaalisen median kaupallisten viestien, viestintä strategioiden ja roolien tutkinnassa. Tutkimusaukkojen täydentämiseksi tutkimuksessa keskityttiin suomalaisten elämäntapavaikuttajien rooleihin ja viestintään Instagram mainoksissa. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää mitä rooleja vaikuttajat ottivat ja millaisia viestintästrategioita he käyttivät mainoksissa. Teoriaosuus käsittelee vaikuttajia ja heidän tärkeimpiä sidosryhmiänsä, mainontaa, mainosviestejä ja houkuttimia, vaikuttajien rooleja strategisessa viestinnässä ja brändiyhteistyössä sekä vaikuttaja tyyppejä ja -kategorioita. Tutkimuksessa käytettiin induktiivista ja deduktiivista lähestymistapaa sekä laadullisia ja määrällisiä metodeja. Tutkimuksessa tarkasteltiin viittä nuorta suomalaista elämäntapavaikuttajaa tutkimalla 50 Instagram mainosta. Tutkimusmenetelmällä kerättiin tietoa kuvista, yrityksistä, vaikuttajien rooleista ja viestintästrategioista vuosina 2021–2023. Tulokset poikkesivat tutkimuksista, joiden perusteella mielipidejohtaja olisi yleinen rooli (n=11). Useimmat strategisen viestinnän roolit kuuluivat sisällöntuottajiin (n=50), kertojiin (n=50) ja päähenkilöihin (n=38) ja yleisin brändiyhteistyö rooli oli tiedottaja (n=43). Koska rationaalisia (n=88) ja emotionaalisia houkuttumia (n=88) käytettiin yhtä paljon, todettiin että asiakkaat käyttävät sekä logiikkaa että tunteita ostopäätöksissään. Kohdistetut viestit (n=42) olivat selvästi yleisin mainosviestinnän tyyli, sillä yritykset mainostivat mieluiten yhtä brändiä kerrallaan.
...
Influencer marketing is a prevalent marketing strategy (Vrontis et al., 2021) that has been studied in various perspectives. Despite studies researchers have noted limitations on social media commercial posts, message strategies and roles. To fill research gaps, study focused on Finnish lifestyle influencers roles and communication in Instagram advertisements. This study aimed to examine what roles influencers took and what communication strategies they used in advertisements. The theory demonstrates influencers and their main stakeholders, advertising, advertising messages and appeals, influencer roles on strategic communication and brand collaboration, and influencer types and categories. Research used inductive and deductive approaches and mixed methods. To understand five young Finnish lifestyle influencers study examined 50 Instagram ads. The research method gathered data on pictures, companies, influencer roles and communication strategies from years 2021-2023.
Results differed from studies that found opinion leaders as a common role (n=11). Most strategic communication roles were content creators (n=50), multiplicators (n=50) and protagonists (n=38) the commonest brand collaboration role was spokesperson (n=43). As rational (n=88) and emotional appeals (n=88) were commonly used the study concludes that customers can use both logic and feelings in purchase decisions. Selective messages (n=42) were clearly the most common ad message style, as companies preferred to promote one brand at a time.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Process of Selecting Influencers for Marketing Purposes in an Organisation
Huttula, Tia; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)Influencer marketing practices are growing on social media channels, while the usage of other mass-media channels is decreasing, prompting organisations to search for new tools with which to communicate efficiently with ... -
Hope You’re Not Totally Commercial! : Toward a Better Understanding of Advertising Recognition's Impact on Influencer Marketing Effectiveness
Sundermann, Gerrit; Munnukka, Juha (SAGE Publications, 2022)Social media influencers (SMIs) have become an effective channel for reaching targeted customers. The present study explores the influence process of advertising recognition on consumer responses in the SMI marketing ... -
'You really are a great big sister’ : parasocial relationships, credibility, and the moderating role of audience comments in influencer marketing
Reinikainen, Hanna; Munnukka, Juha; Maity, Devdeep; Luoma-aho, Vilma (Taylor & Francis, 2020)This study examines the moderating role of audience comments in influencer marketing. A YouTube vlog entry by a social media influencer featuring the endorsement of a brand was studied, and an experimental design featuring ... -
Modern-day socialization agents : The connection between social media influencers, materialism, and purchase intentions of Finnish young people
Tuominen, Jesse; Rantala, Eero; Reinikainen, Hanna; Wilska, Terhi-Anna (Tarleton State University-Fort Worth, 2023)This paper investigates how following social media influencers is associated with Finnish adolescents’ materialistic attitudes and purchase intentions. Although the interlinkages between social media, materialism, and ... -
The Role of Social Media Influencers in Public Health Communication : Case COVID-19 Pandemic
Pöyry, Essi; Reinikainen, Hanna; Luoma-Aho, Vilma (Routledge, 2022)During public health crises, public organizations face a variety of strategic communication challenges, and the outbreak of the COVID-19 pandemic in 2020 is an extreme example. In Finland, the Prime Minister’s Office ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.