Grammar teaching methods in an EFL lesson
Kieliopilla on keskeinen asema englantia vieraana kielenä opiskeltaessa ja rakenteiden tuntemus on osa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Menetelmät, joilla kielioppia opetetaan, ovat laajalti opettajien itse päätettävissä ja opetusmenetelmien kirjo on valtava. Opetus voi olla hyvinkin opettajakeskeistä ja tyyliltään luennoivaa tai puolestaan hyvin toiminnallista ja oppilaslähtöistä sekä kaikkea tältä väliltä. Tämä tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui yksi englantia vieraana kielenä opettava alakoulun opettaja sekä hänen oppitunnillaan olleet 14 oppilasta. Tutkielman aihe oli kieliopin opetusmenetelmät, joten huomio keskittyi opettajaan, ei oppilaisiin. Tutkielman aineistona oli 45minuutin pituinen englannin oppitunti ja opettajan haastattelu havainnoidun oppitunnin jälkeen. Oppitunti sekä haastattelu litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämä tutkimus pyrki vastaamaan kysymyksiin 1) Mitä opetusmenetelmiä opettaja käyttää kieliopin opettamisessa? 2) Mikä opetusmenetelmän valintaan vaikuttaa? Tulokset osoittivat, että opettajan tyyli oli hyvin perinteinen ja opettajajohtoinen. Menetelmät, joita hän käytti opettaessaan kielioppia, olivat audiolingual metodi sekä grammar-translation metodi. Opetusmenetelmän valintaan puolestaan vaikuttaa oppilaiden lukumäärä, taidot ja luonteenpiirteet. Opettaja mainitsi myös ajankäytön olevan tärkeä tekijä oppitunteja suunniteltaessa. Tutkimusta voisi jatkaa lisäämällä osallistujien määrää ja siten pyrkiä yleistettävyyteen, tai seuraamalla kyseisen opettajan useampia oppitunteja ja päästä vielä syvemmin käsiksi hänen henkilökohtaiseen opetusfilosofiaansa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Grammar teaching methods in EFL lessons : factors to consider when making instructional decisions
Takala, Anni (2016)Kielioppi on vakiinnuttanut asemansa kielen opettamisessa ja oppimisessa ja se on tärkeässä osassa vieraiden kielten opetussuunnitelmaa. Sanotaan, että erilaisia opetusmenetelmiä on yhtä monta kuin on opettajiakin, joten ... -
Lessons Learned Using Theory of Mind Methods to Investigate User Social Awareness in Virtual Role-Play
Hall, Lynne; Woods, Sarah; Hall, Marc (University of Jyväskylä, Agora Center, 2009)Theory of mind (ToM) methods were used to investigate children’s interpretations of the social and emotional states of synthetic pedagogical characters, focusing on children’s cognitive and affective empathic responses ... -
”Siksi, että se tuntuu helposti opettajastakin tylsältä” : communicative methods in English grammar teaching in Finland
Anttila, Suvi (2015)Sekä kieliopin opetusta että kommunikatiivista opetusta on tutkittu Suomessakin melko laajalti, mutta näiden kahden kohtaaminen ei toistaiseksi ole päässyt tutkimusten kohteeksi. Kielioppia pidetään usein vaikeana ja jopa ... -
Intelligent grammar : a task-based grammar revision package for Grade 9
Kortelahti, Linda (2014)Kielioppi on olennainen osa kielitaitoa, mikä näkyy sen keskeisenä asemana vieraiden kielten opetuksessa Suomessa. Kieliopin monipuoliseen hallintaan kuuluu muotojen, niiden merkitysten ja käyttötarkoituksen osaaminen. ... -
Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson
Razgulina-Lytsy, Viktorija (2012)Oppimisprosessi on luonteeltaan enemmänkin sosiaalinen kuin yksilöllinen. Tämä lähestymistapa on hyödyllinen myös aikuisille maahanmuuttajaopiskelijoille, koska sosiokulttuuriseen näkemykseen perustuvassa oppimisympäristössä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.