Scaffolding adult immigrant students in an EFL lesson

Abstract
Oppimisprosessi on luonteeltaan enemmänkin sosiaalinen kuin yksilöllinen. Tämä lähestymistapa on hyödyllinen myös aikuisille maahanmuuttajaopiskelijoille, koska sosiokulttuuriseen näkemykseen perustuvassa oppimisympäristössä he oppivat sekä oppiainetta että perehtyvät yhteiskunnan kulttuuriin, johon he sopeutuvat turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä muiden seurassa. Sosiokulttuurisen teorian mukaan oppiminen on opettajan ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen seuraus, joka tapahtuu opiskelijoiden lähikehityksen vyöhykkeellä (the zone of proximal development, ZPD). Lähikehityksen vyöhyke on oppimisen todellisen kehitystason ja potentiaalisen kehitystason välinen ero. Toisin sanoen sosiaalisen kanssakäymisen seurauksena opettajan tai toisen opiskelijan kanssa, opiskelija vähitellen oppii itse säätelemään omaa toimintaansa. Jotta opiskelija saavuttaisi oman säätelemistasonsa, opettajan antama oikea-aikainen tuki (scaffolding) opiskelijoita ohjaavassa opetuksessa on tärkeä kielen oppimiselle. Luokkaympäristössä oikea-aikainen tuki tarkoittaa opettajan ohjausta, jonka avulla opiskelija vähitellen pystyy itse suorittamaan annetun oppimistehtävän ja rakentamaan vastauksen. Tämä tutkielma pyrki vastaamaan kolmeen tutkimuskysymykseen: 1) Millaisia strategioita, eli millaisia keinoja ja mihin tarkoituksiin, vieraan kielen opettaja käyttää suunnitteluvaiheessa tavoitteenaan opiskelijoiden oikea-aikainen tukeminen? 2) Miten oikea-aikainen tukemisprosessi toteutuu vieraan kielen opettajan ja opiskelijoiden välisessä vuorovaikutuksessa opettajajohtoisessa luokkahuoneympäristössä? 3) Millaisia strategioita opettaja käyttää antaessaan opiskelijoille oikea-aikaista tukea? Tutkielma toteutettiin kuvailevana tapaustutkimuksena, johon osallistui 11 aikuista englantia vieraana kielenä opiskelevaa maahanmuuttajaopiskelijaa, jotka opiskelevat ammattiopistossa tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoa varten, ja heidän englannin kielen opettajansa. Tutkielman aineistona oli seitsemän kahtena peräkkäisenä päivänä äänitettyä ja videonauhoitettua englannin kielen oppituntia. Niiden lisäksi opettajaa haastateltiin havainnoitujen oppituntien jälkeen ja haastattelu äänitettiin. Haastattelu litteroitiin ja analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Myös yksi oppitunti valittiin satunnaisesti litterointia ja laadullista vuorovaikutusanalyysia varten. Tulokset osoittivat, että oppituntien suunnittelun edellytyksenä ovat opiskelijoiden tarpeet ja kurssin tavoitteet. Oikea-aikaisen tuen suunnittelu perustuu tehtävien valintaan ja niiden järjestykseen, jossa edellisten tehtävien suorittaminen antaa pohjan seuraavien tehtävien suorittamiseen. Opettajan ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen aikana opettaja käytti useita strategioita antaessaan opiskelijoille oikea-aikaista tukea, ja sen prosessin aikana sekä opettaja että opiskelijat olivat aktiivisia osallistujia. Tulokset myös osoittivat, että antaessaan oikea-aikaista tukea opettaja käytti monipuolisia keinoja erilaisiin tarkoituksiin. Sen lisäksi opettajan käyttämien strategioiden havaittiin muodostavan kokonaisuuden, jossa tuki oli monipuolinen ja joustava opiskelijoiden tarpeiden mukaan ja liiallista tukea vältettiin.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2012
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201210192732Use this for linking
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share